La syndicaliste (2022)

Recensie La syndicaliste CinemagazineRegie: Jean-Paul Salomé | 112 minuten | drama | Acteurs: Isabelle Huppert, Grégory Gadebois, François-Xavier Demaison, Pierre Deladonchamps, Alexandra Maria Lara, Gilles Cohen, Aloïse Sauvage, Mara Taquin, Yvan Attal, Marina Foïs, Anne-Lise Kedvès, Alex Lajoie, Nadine Schwitter, Eszter Popp, Kinga Schmidt

Klokkenluiders ontwaken als vrijwel de rest van wereld zich nog in een diepe sluimer bevindt. Meestal komen ze met een zure maar waarachtige boodschap die velen anderen liever uit de weg gaan en werken de boodschappers zich vervolgens in de nesten omdat de machthebbers er geen baat bij hebben als bepaalde informatie openbaar wordt. In zo’n situatie raakt de Franse vakbondsvrouw Maureen Kearney verwikkeld en de politieke thriller ‘La syndicaliste’ is gebaseerd op de persoonlijke helletocht die voor haar volgt.

De vakbondsafgevaardigde binnen het Franse kernenergie staatsbedrijf Areva, Maureen Kearney (Isabelle Huppert), voorziet problemen voor de werknemers wanneer er een bestuurswissel aan de top van het staatsbedrijf op komst is begin 2000. De strenge, doch schappelijke directrice Anne Lauvergeon (Marina Foïs) moet namelijk plaats maken voor de heetgebakerde Luc Oursel (Yvan Attal) die Areva naar eigen zeggen moet klaarstomen voor de nieuwe realiteit op de energiewereldmarkt. Bovendien mag hij de vastberaden Maureen niet helemaal. Dit is des te problematischer wanneer de vakbondsvrouw via een anonieme bron te horen krijgt dat de nieuwe directeur het staatsbedrijf aan Chinese rivalen wil verkopen, waardoor duizenden banen op de tocht komen te staan.

Ondanks dat Maureen bijna pensioengerechtigd is, bindt ze nog eenmaal de strijd aan met het hoger management om de China-deal te dwarsbomen. Voor Oursel is de vakbondsvrouw vanaf dat moment de luis in de pels en probeert hij haar te vermijden, misleiden en anders te intimideren. Maureen is echter voor geen kleintje vervaard en brengt, in wat zij ziet als de bescherming van de nationale trots en zijn werknemers, de verkoop van Areva via haar connecties in de politiek en media onder de aandacht. Dit komt haar duur te staan want ze wordt tijdens een aanval thuis ernstig bedreigd, vastgebonden en mishandeld. Er volgt een intensief politieonderzoek naar de aanval en de klokkenluider krijgt persoonlijke beveiliging, waardoor ook de levens van haar echtgenoot en dochter op de kop komen te staan. Gaandeweg het onderzoek ontstaan er echter twijfels over Maureens getuigenis. Volgens de detectives zou de klokkenluider de aanval zelf in scène hebben gezet om aandacht te krijgen voor de penibele situatie waarin ze verzeild is geraakt.

De spannende film met pikante Franse politieke intriges past Alfred Hitchcock-achtige tactieken toe om twijfel te zaaien over Maureens perceptie. Wie ziet wat? En is dit wat er werkelijk is gebeurd? Pijnlijk genoeg heeft dit bij Maureen ook te maken met gaslighting. Het justitiële en politieapparaat trekken haar kijk op de zaken constant in twijfel omdat zij in hun ogen niet anders dan onbetrouwbaar kan zijn als ze bij een psychiater loopt en pillen slikt. De filmische manipulatie is zo effectief gebracht dat je net als Maureen er ook licht paranoïde van wordt.

Hoewel ‘La syndicaliste’ zich niet echt kan meten met de politieke thrillers uit de jaren zeventig, waarin het individu zich staande probeert te houden tegenover de ogenschijnlijke almacht van een (mannelijke) politieke elite, zoals in ‘All the President’s Men’ (Alan J. Pakula, 1976) en ‘The Mattei Affair’ (‘Il caso Mattei’, Francesco Rosi, 1972), is deze Franse film toch een zeer aardige nagelbijter geworden. Isabel Huppert is geloofwaardig als de fragiel uitziende en tegelijkertijd taaie Maureen en de overige acteurs brengen de politieke intriges en de familie dynamiek doeltreffend zonder veel opsmuk. Helaas komt het geheel vreemd genoeg soms ook over als een goedkope televisieaflevering. Toch overheerst aan het einde het gevoel dat Maureens verhaal, met al die bizarre plotwendingen, nog maar het topje van de ijsberg is en wil je haar blijven volgen.

Roy van Landschoot

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 18 mei 2023
VOD-release: 16 augustus 2023