La terrazza (1980)

Regie: Ettore Scola | 155 minuten | drama | Acteurs: Vittorio Gassman, Ugo Tognazzi, Jean-Louis Trintignant, Marcello Mastroianni, Stefania Sandrelli, Carla Gravina, Ombretta Colli, Galeazzo Benti, Milena Vukotic, Stefano Satta Flores, Serge Reggiani, Agenore Incrocci

Mario, Amedeo, Enrico, Luigi en Sergio: vijf mannen, elk een eind in de vijftig. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze worden er allemaal niet jonger op en daar hebben ze een bloedhekel aan.

Stuk voor stuk hebben de mannen hun eigen problemen. Zo is Enrico een scenarioschrijver die onder druk wordt gezet door Amedeo, een filmproducent die op zijn script zit te wachten. Enrico doet zijn best, maar hij krijgt maar geen degelijk verhaal op papier. Zijn arme vrouw moet zijn temperamentvolle buien maar voor lief nemen. Luigi was eens een beroemde journalist, maar staat nu in de schaduw van zijn mooie vrouw Carla, een beroemde advocate. Het probleem dat de vijf mannen gemeen hebben is dat ze allen ontzettend jaloers zijn…op hun eigen, succesvolle, vrouwen. Ze zijn allemaal hun hartstocht kwijt en weten niet meer hoe het is om warm te lopen voor hun baan of een vrouw.

Scola zet in ‘La terrazza’ vijf geweldige Italiaanse types neer. Het is vermakelijk om te zien hoe vijf mannen die zichzelf eens zo geweldig vonden, langzaam beseffen dat ze toch niet meer zo hip zijn. Het feit dat hun vrouwen succesvol zijn is een grappig detail, vroege vormen van girlpower zijn immers altijd leuk om tegen te komen. De dialogen zijn voornamelijk smalltalk, gaan vaak niet over de echte belangrijke dingen in het leven, maar voornamelijk over de dingen die voor de mannen zelf belangrijk zijn: het schrijven van een goed artikel, het maken van een goede film.

Het ‘Italiaanse’ van de film is op een leuke manier duidelijk aanwezig. Het ‘zangerige’ van de taal is erg duidelijk in de dialogen en is heerlijk om naar te luisteren. Verder komen de typische temperamentvolle handgebaren die vrijwel alle mannen rondom het Middellandse Zeegebied hebben goed naar voren: emoties en passies worden groots geuit via heftige handbewegingen. Wie wil genieten van een avondje typisch Italiaanse mannen die beseffen dat ze niet langer de adonissen van hun generatie zijn moet zeker ‘La terrazza’ zien.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 14 augustus 1980