La tête haute (2015)

Regie: Emmanuelle Bercot | 118 minuten | drama | Acteurs: Rod Paradot, Catherine Deneuve, Benoît Magimel, Sara Forestier, Diane Rouxel, Ludovic Berthillot, Catherine Salée, Anne Suarez

Jeugdzorg ligt de laatste jaren zwaar onder vuur. De kritiek op instellingen die de rechten van het kind moeten waarborgen neemt nog altijd toe en dat zien we ook terug in de filmwereld. Nederlandse films als ‘De groeten van Mike’ en ‘Het leven volgens Nino’, maar ook buitenlandse producties als ‘Ice Dragon’ kaarten de problematiek aan. Dat er ook goed werk verricht wordt door medewerkers van deze organisaties, zagen we in het ontroerende ‘Short Term 12’. Maar ook het Franse ‘La tête haute’ van Emmanuelle Bercot laat de andere kant zien.

‘La tête haute’ volgt op papier tien jaar in het turbulente leven van Malony (een indrukwekkend debuut van Rod Paradot). Maar op de hartverscheurende openingsscène na, waarin we hem op zesjarige leeftijd zien, focust de film zich op de twee jaren voor hij volwassen wordt. Malony is in die eerste scène samen met zijn (te jonge) moeder Sévérine (Sara Forestier) bij kinderrechter Florence Blaque (Cathérine Deneuve). Snel wordt duidelijk dat Sévérine niet in staat is om voor haar kind(eren) te zorgen en  Het gaat van kwaad tot erger, want in de volgende scène is Malony vijftien en scheurt hij rond in een gestolen auto, zijn onverantwoordelijke moeder trots op de achterbank. De bezoekjes aan de kinderrechter worden steeds frequenter. De zelfdestructieve Malony staat voor een keuze: hij moet zijn leven nu echt op de rails krijgen, maar pakt hij de uitgestoken hand van de mensen die hem willen helpen?

Rod Paradot is in staat om een heel scala aan gevoelens bij de kijker op te wekken, van afgrijzen tot ontroering en alle gradaties daartussen. Knappe prestatie voor een debutant. Datzelfde geldt voor zijn eveneens fantastisch acterende filmmoeder Sara Forestier, die diep in haar hart toch van haar kinderen houdt, maar altijd net weer het verkeerde zegt of doet. De relatie tussen moeder en zoon is goed uitgewerkt, je merkt aan alles dat ze niet mét maar ook niet zonder elkaar kunnen leven.

Catherine Deneuve is een genot om te zien. Zij is uitstekend op haar plek als strenge, rechtvaardige rechter met het hart op de juiste plaats. Ze dwingt met gemak respect af en het is ontroerend om te zien hoe zij begaan is met ‘haar’ kinderen. Tenslotte is ook Benoît Magimel als mentor die wél weet hoe hij Malony aan moet pakken, een prima toevoeging aan de cast.

Hoewel de boodschap in ‘La tête haute’ overwegend positief is, en de film een fijn feelgoodsausje heeft, doen de situaties wel realistisch aan en is niet alles even makkelijk om te zien. Geweldsuitbarstingen (zowel verbaal als fysiek) tussen jongeren in instellingen en een seksscène tussen twee minderjarigen, waarbij de een overduidelijk niet wil: Bercot heeft niet voor niets haar inspiratie uit de praktijk gehaald. ‘La tête haute’ is een mooi eerbetoon aan de mensen die met eindeloos geduld wel blijven geloven in kinderen die door de rest van de maatschappij al zijn afgeserveerd. Indrukwekkende film.

Bioscooprelease: 2 juli 2015