La vérité (2019)

Recensie La verité CinemagazineRegie: Hirokazu Koreeda | 106 minuten | drama | Acteurs: Catherine Deneuve, Mehdi Taleghani, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Clémentine Grenier, Manon Clavel, Alain Libolt, Christian Crahay, Roger Van Hool, Ludivine Sagnier, Laurent Capelluto, Maya Sansa

Fabienne (Catherine Deneuve) is een legendarische Franse actrice. Ze woont in een prachtige villa in Parijs en wordt gerespecteerd door de mensen om haar heen. De relatie met haar dochter Lumir (Juliette Binoche), die in New York als scenarioschrijver werkt, is echter niet altijd even eenvoudig geweest. Wanneer Fabienne haar memoires publiceert, keert Lumir met haar Amerikaanse echtgenoot Hank (Ethan Hawke) en hun dochtertje Charlotte (Clémentine Grenier) terug naar Parijs.

De reünie tussen moeder en dochter is niet bijzonder hartelijk en brengt al snel de nodige problemen met zich mee. De details in de memoires van Fabienne verschillen sterk van hoe Lumir het leven van haar moeder herinnert. Bovendien is het voor Lumir onbegrijpelijk dat Fabienne haar overleden vriendin Sarah, die ook een actrice was, hierin compleet onvermeld laat. Door opnieuw contact te maken met haar vervreemde familie en in een sciencefictionfilm over een moeder-dochterrelatie te spelen, zou Fabienne zich nog kunnen verzoenen met haar dochter. Maar terwijl de tijd begint de dringen, lopen ook de gemoederen steeds hoger op.

‘La vérité’ is Hirokazu Koreeda’s eerste film die hij niet in Japan en in het Japanse taal heeft gemaakt. Weinigen zouden hebben voorspeld dat hij na het succes van ‘Shoplifters’ (2018) naar Frankrijk zou vliegen voor zijn volgende film, maar dit is precies wat de filmmaker heeft gedaan. Het is voor veel regisseurs een moeilijke opgave, maar met ‘La vérité’ toont Koreeda aan dat hij zich moeiteloos kan aanpassen aan Europese cinema. ‘La vérité’ is een erg aangename en professionele film van de Japanse regisseur, die thematisch goed aansluit bij zijn eerdere werk.

Ondanks de verdiensten van de regie en het scenario, is Catherine Deneuve de voornaamste reden waarom ‘La vérité’ gezien moet worden. Binoche en Hawke zetten eveneens goede acteerprestaties neer, maar het is Deneuve die hier de show steelt. Haar rol als Fabienne, wier carrière een duidelijke afspiegeling is van die van Deneuve zelf, is zowel komisch als treurig. Ze is onbeleefd, grillig en theatraal. Ze is een onbekwame moeder en zo vol van hoogmoed dat ze zichzelf nog altijd tot de top van de filmwereld rekent. Maar tegelijkertijd is Fabienne ook kwetsbaar en emotioneel, wat uitstekend wordt weergegeven door Deneuve. Fabienne is geen oprechte slechterik, noch is zij gemeen of kwaadaardig, maar – zoals vaak het geval is bij beroemdheden op leeftijd – gewoon verbitterd door het leven. Het is een rol waarin Deneuve zich volledig weet uit te leven.

‘La vérité’ is een fijne en behoorlijke film. Het is niet een film die behoort tot Koreeda’s meest uitdagende werk, maar het is wel een zeer geschikte inleiding tot zijn oeuvre. Al zijn vaste thema’s en motieven komen hier namelijk voorbij, in een al dan niet Frans jasje. Als eerdere van zijn films zoals ‘Nobody Knows’ (2004) of ‘Still Walking’ (2008) daarbij door nieuw publiek zullen worden ontdekt is dat meer dan positief. ‘La vérité’ bewijst dat Koreeda zelfs buiten zijn vertrouwde milieu kwaliteit weet af te leveren. Het zal zijn reputatie alleen maar versterken.

Len Karstens

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 4 juni 2020