La vie d’Adèle (2013)

Regie: Abdellatif Kechiche | 187 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Salim Kechiouche, Jérémie Laheurte, Catherine Salée, Aurélien Recoing, Mona Walravens, Alma Jodorowsky, Fanny Maurin, Benjamin Siksou, Sandor Funtek, Benoît Pilot

Is er iets indrukwekkender dan een eerste grote liefde? Waarschijnlijk niet. Vandaar dat je minstens twintig levens nodig hebt om alle films te zien die over dit onderwerp zijn gemaakt. Beperk je je tot de homoseksuele variant, dan heb je aan acht levens net genoeg. Is er dan nog wel behoefte aan een film over zo’n uitgekauwd onderwerp?

Het antwoord komt in de vorm van ‘La vie d’Adèle’, de grote winnaar van Cannes 2013. In dit liefdesdrama ontmoeten we Adèle, een postpuber die het leven met weemoedige blik observeert. Een meisje dat nog niet helemaal weet wat ze wil, behalve dan een baan als onderwijzeres en misschien een vriendje. Pas als ze de blauwharige schilderes Emma ontmoet, voelt ze echte passie in zich ontvlammen. Maar is die passie sterk genoeg om de sociale verschillen te overbruggen tussen de eenvoudige Adèle en de intellectueel Emma?

Terwijl het verhaal van deze liefde nooit bijzonder wordt, is de verfilming ervan dat wel. Dat is in de eerste plaats te danken aan het eerste half uur, waarin we Adèle tot in de kleinst vezels leren kennen. In extreem close-up observeren we de meest subtiele gedachten en gevoelens van deze aandoenlijke postpuber, die er ook nog eens een aardig gevoel voor humor op nahoudt. Adèle wordt geweldig gespeeld door Adèle Exarchopoulos, die voor deze veeleisende rol  drie uur lang acteert op de vierkante millimeter.

Andere verdienste is de subtiele en intelligente manier waarop regisseur Kechiche het verhaal vertelt. De scènes zijn uitgesponnen en traag maar ze staan bol van betekenis. Zo wordt in twee langgerekte eetscènes duidelijk hoe groot de sociale verschillen tussen de families zijn en hoe de meiden zich proberen aan te passen. ‘La vie d’Adèle’ blijkt dan een naturalistisch drama bij uitstek, waarbij het verloop zich eenvoudig laat voorspellen.

Iets minder geslaagd zijn de expliciete seksscènes. Het enige wat die ons leren is dat de lesbische sekscuisine gevarieerd en smakelijk is. Het verbaasde ons allemaal niks. Dat de meiden een grote fysieke aantrekkingskracht voelen wordt al snel duidelijk, de vele seksscènes voegen daar weinig aan toe.

Afgezien daarvan is ‘La vie d’Adèle’ een meeslepend en ontroerend liefdesdrama dat de volle drie uur boeit. We zien hoe de passie voor een tijdloze roeping robuuster is dan de passie voor een veranderlijk wezen als de mens. En omdat we het in close-up meemaken, komt het des te harder aan.

Bioscooprelease: 10 oktober 2013
DVD-release: 26 februari 2014