La vita davanti a sé (2020)
Regie: Edoardo Ponti | 94 minuten | drama | Acteurs: Sophia Loren, Ibrahima Gueye, Renato Carpentieri, Diego Iosif Pirvu, Massimiliano Rossi, Abril Zamora, Babak Karimi, Malich Cissé, Simone Surico, Nicola Valenzano, Francesco Cassano
In 1977 verscheen de Franse film ‘La vie devant soi’ (Moshé Mizrahi) met Simone Signoret in de hoofdrol. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Romain Gary uit 1975, won in 1978 de Oscar voor beste buitenlandse film. In 2020 verscheen er van de Italiaanse regisseur Edoardo Ponti een nieuwe adaptatie van het boek waarin hij zijn moeder, Sophia Loren, de hoofdrol liet spelen.
Het verhaal speelt zich in plaats van Frankrijk in de Italiaanse kustplaats Bari af. De twaalfjarige Momo (Ibrahima Gueye), een Senegalese weesjongen die zich voornamelijk op straat tussen dealers begeeft, berooft op een markt een vrouw van haar spullen. In de hoop om indruk te maken is hij van plan om de kandelaren aan de drugsdealer, Ruspa (Massimiliano Rossi), te geven zodat hij ze door kan verkopen. Als Momo van een ‘werknemer’ van Ruspa te horen krijgt dat de kandelaren niks waard zijn, neemt hij ze mee naar de praktijk en het huis van zijn voogd Dr. Coen (Renato Carpentieri).
Tijdens het verstoppen van de gestolen spullen wordt Momo door Coen betrapt en moet hij opbiechten wie hij bestolen heeft. Het blijkt om Madame Rosa (Sophia Loren) te gaan, toevallig een patiënt van Coen. Met Coen gaat Momo naar Madame Rosa en met tegenzin biedt hij zijn excuses aan. Madame Rosa vangt in haar appartement kinderen op wiens moeders werkzaam zijn in de prostitutie en omdat Dr. Coen niet meer in staat is om voogd te zijn, stelt hij haar voor of zij voor Momo zou willen zorgen. In eerste instantie weigert ze, maar uiteindelijk gaat ze akkoord. Er is in het begin frictie tussen Madame Rosa en Momo, maar er ontstaat naarmate de film vordert een bijzondere band tussen de twee.
Ponti heeft met ‘La vita davanti a sé’ een mooie film neergezet. Sophia Loren speelt als Madame Rosa een prachtige rol, maar ook Ibrahima Gueye vertolkt de rol van Momo uitstekend. De twee hebben een aantal ontroerende scènes met elkaar, met name als de film het einde nadert. Hoewel de focus voornamelijk op Madame Rosa en Momo ligt, vullen de overige personages de hoofdrolspelers op prima wijze aan. Dat geldt voor Lola (Abril Zamora), de buurvrouw van Madame Rosa, en de winkeleigenaar Hamil (Babak Karimi) waar Momo voor gaat werken. Naast een goede cast heeft de film met de Italiaanse havenstad Bari een fraaie opnamelocatie, wat blijkt uit verschillende camerashots.
Samengevat is ‘La vita davanti a sé’ een geslaagde film. Het verhaal ontwikkelt zich op logische wijze en maakt duidelijk hoe Madame Rosa en Momo, die beide getraumatiseerd zijn, steeds meer naar elkaar toegroeien. Momo gaat steeds minder rebelleren en als de gezondheid van Madame Rosa achteruit gaat, neemt Momo de zorg op zich. Het zijn dan ook de laatste scènes tussen Madame Rosa en Momo die vooral raken, waar de Italiaanse taal zeker aan bijdraagt. Al met al is ‘La vita davanti a sé’ een film die zeker de moeite waard is.
Isabel Kikkert
Waardering: 3.5
VOD-release: 13 november 2020 (Netflix)