Ladies in Black (2018)

Recensie Ladies in Black Cinemagazine Regie: Bruce Beresford | 109 minuten | komedie, drama | Acteurs: Julia Ormond, Angourie Rice, Rachael Taylor, Alison McGirr, Ryan Corr, Vincent Perez, Susie Porter, Shane Jacobson, Noni Hazlehurst, Nicholas Hammond, Luke Pegler, Celia Massingham, Geneviève Lemon, Danny Adcock, Deborah Kennedy

Sydney, Australië, 1959. Het (fictieve) warenhuis F.G. Goodes maakt zich in ‘Ladies in Black’ van Bruce Beresford op voor een druk kerstseizoen. De dames op de mode-afdeling lopen op hun tenen, want er wordt veel van ze verwacht. Naast het feit dat alle klanten wel op zoek lijken naar een cocktailjurk voor de aanstaande feestelijkheden is de zomeruitverkoop ook net begonnen.

De zestienjarige Lesley (Angourie Rice), in afwachting van haar eindexamenresultaten, begint haar vakantiebaantje op deze afdeling. Ze wordt onder de hoede genomen van de wereldwijze Magda (Julia Ormond), die verantwoordelijk is voor de haute couture. Magda introduceert Lesley, die zich al snel Lisa laat noemen (Lesley is een jongensnaam! moppert ze naar haar bezorgde moeder), in de wereld van feestjes en high society. Maar ook bij verkoopmedewerksters Fay (Rachael Taylor) en Patty (Alison McGirr) vindt de ambitieuze tiener aansluiting, al hebben deze dames ook zo hun eigen persoonlijke problemen.

‘Ladies in Black’ is de verfilming van het boek van “The Women in Black” van Madeleine St. John. De film volgt het boek nauwgezet. Heel veel om het lijf heeft het allemaal niet, het verhaal doet wat soapachtig aan, maar de personages zijn net boeiend genoeg om geïnteresseerd te blijven.

De rollen zijn in ieder geval uitstekend ingevuld. Met Angourie Rice heeft regisseur Bruce Beresford goud in handen; haar naïeve en tegelijkertijd spontane houding laat de kijker meteen voor haar vallen. Het is haar lotsbestemming waarmee je het meeste meeleeft. Lisa wil dolgraag studeren, maar dat is eind jaren vijftig nog een behoorlijke uitzondering – en ze krijgt haar vader maar niet zover om akkoord te gaan met haar toekomstplannen. Fays zoektocht naar de liefde vormt een goede tweede plek. Haar opbloeiende relatie met Rudi (Ryan Corr) en de ontwikkeling van oppervlakkig typetje naar een naar kunst en literatuur snakkende en daardoor ook zelfverzekerde vrouw is leuk om te volgen. Julia Ormond is ook een fijne toevoeging aan de cast, haar personage geeft net wat meer inhoud aan ‘Ladies in Black’. Haar karakter, een Hongaarse immigrante, maakt duidelijk wat voor impact dit gegeven op haar leven heeft. Iets minder sterk is de verhaallijn van Patty, die verlangt naar een baby, maar wier echtgenoot er na een zeldzame passionele nacht vandoor gaat omdat hij niet het idee heeft dat die lustgevoelens gewenst waren.

‘Ladies in Black’ ziet er tot in de puntjes verzorgd uit: de sets, kostuums, make-up en haardrachten zijn subliem. Ook het acteerwerk is dik in orde. Voor wie zich even onder wil dompelen in een jaren vijftig sfeertje met een luchtig verhaal, is deze film een risicoloze keuze.

VOD-release: 7 juni 2019