Ladies in Lavender (2005)

Regie: Charles Dance | 104 minuten | drama | Acteurs: Judi Dench, Maggie Smith, Daniel Brühl, Natascha McElhone, Miriam Margolyes, Freddie Jones, David Warner, Clive Russell, Richard Pears, Toby Jones, Joanna Dickens, Geoffrey Bayldon, Timothy Bateson, Rebecca Hulbert, Roger Booth, Finty Williams, Jimmy Yuill, Alan Cox, Peter Cellier, Trevor Ray, John Boswell, Jack Callow, Gregor Henderson-Begg, Tom Hill, Ian Marshall

‘Ladies in Lavender’ is het regie-debuut van acteur Charles Dance (‘Gosford Park’, ‘Ali G Indahouse’), een film naar het korte verhaal van William J. Locke. Verwacht geen gehaaste Hollywood productie, deze film heeft de rustieke en pittoreske uitstraling van het Engelse Cornwall in de jaren 30, waar het zich afspeelt.

Met in de hoofdrol twee bijzondere en goede Britse actrices, die al vele films op hun naam hebben staan, Judi Dench en Maggie Smith, kan het eigenlijk al niet meer stuk. Beide dames komen heel natuurlijk over, zeker zonder al die make-up. Vooral één moment springt eruit, dat is wanneer de jonge Pool Andrea (Daniel Brühl) buiten viool voor ze speelt. Janet (Maggie Smith) is zichtbaar geroerd door zijn mooie spel en ook Ursula (Judi Dench) krijgt tranen in de ogen, net als de kijker overigens. Wanneer de schilderes Olga (Natascha McElhone) hen onderbreekt staat plots woede en jaloezie in hun ogen te lezen, een erg mooie overgang.

De jonge Daniel Brühl, die de rol van Andrea Marowski vertolkt, is een veelbelovend acteur. Vanaf minuut één moet men eigenlijk al van hem houden, geen wonder ook dat hij zo snel de harten wint van de beide zusters, zij het op een andere manier. Zijn spel en manier van doen passen helemaal in het tijdbeeld van de jaren 30. Jammer is dat uit de film niet expliciet duidelijk wordt dat hij een Joods-Poolse vluchteling is, de kijker weet alleen dat hij is aangespoeld en mogelijk gevlucht. Maar met de historische kennis kan men eigenlijk de rest al zelf invullen. Zijn samenspel met vooral Judi Dench is wondermooi, van de twee zusters heeft Dench de meest gecompliceerde relatie met de jongen. Zelfs bij het wisselen van twee blikken tussen die twee krijgt men als kijker kippenvel, en dat gebeurt niet vaak.

De aangenaam trage sfeer van ‘Ladies in Lavender’ doet de hectische momenten van vandaag de dag vergeten en men komt helemaal tot rust. Een grote pluim voor Joshua Bell, die de viool heeft ingespeeld. De muziek is prachtig en past perfect bij het plaatje. Deze film slaat waarschijnlijk niet aan bij een groot publiek, maar is echt heel erg mooi. Voor vioolliefhebbers een ware must see.

Met deze prachtige debuutfilm heeft Dance bewezen dat hij niet alleen maar tot acteren in staat is. ‘Ladies in Lavender’ is een juweel om naar te kijken en naar te luisteren.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 4 augustus 2005