Lady and the Tramp (2019)

Regie: Charlie Bean | 111 minuten | avontuur, komedie | Originele stemmencast: Tessa Thompson, Justin Theroux, Sam Elliott, Ashley Jensen, Janelle Monáe, Benedict Wong, Clancy Brown, Nate ‘Rocket’ Wonder, Roman GianArthur Irvin, James Bentley, Jentel Hawkins, Ara Storm O’Keefe, Aemon Wolf O’Keefe | Acteurs: Thomas Mann, Kiersey Clemons, Rose, Monte, Yvette Nicole Brown, Adrian Martinez, F. Murray Abraham, Arturo Castro, Ken Jeong, Curtis Lyons, Kate Kneeland, Darryl W. Handy

In de reeks van Disneys liveaction remakes is het in 2019 de beurt aan ‘Lady and the Tramp’ (Clyde Geronimi, Wilfred Jackson en Himilton Luske, 1955). Na bijna zeventig jaar maakt Disney een nieuwe versie van deze film zonder de controversiële scène van de Siamese katten. Niet alleen lukt het om de racistische ondertoon van de originele film te verwijderen, maar ook om een film te tonen met een diverse cast. Bovendien ligt het verhaal nog dichtbij het oude en behoudt de film de geliefde sfeer die in de jaren 50 opgezet was.

Deze nieuwe versie van ‘Lady and the Tramp’ volgt nauw het verhaal van het origineel waarin het leven van de Amerikaanse cockerspaniël, Lady (Tessa Thomppson), centraal staat. Het hondje wordt als puppy door Jim Dear (Thomas Mann) cadeau gedaan aan zijn vrouw, Darling (Kiersey Clemons). Zij lijken met zijn drieën een perfect leven te leiden, totdat Darling in verwachting raakt van hun eerste kindje. Lady voelt zich steeds vaker aan de kant gezet. Wanneer ze per toeval Tramp (Justin Theroux) ontmoet en hij haar waarschuwt dat een baby haar plaats zal inpikken, lijkt zijn voorspelling gauw uit te komen. Haar baasjes laten haar zorg tijdelijk over aan hun tante Sarah (Yvette Nicole Brown), die niet gediend is van Lady. Na een ongeval neemt ze haar mee naar de dierenarts voor een muilkorf. Lady ontsnapt echter en komt weer in contact met Tramp. Hij helpt haar vervolgens om haar weg terug naar haar baasjes te vinden.

Het lukt de film vanaf het begin al om de sfeer van het origineel aan te houden, en zo te eren. Vooral het typisch kitscherige interieur van Lady’s huis is goed overgenomen. Niet alleen heeft de film een diverse cast, inclusief een gemengd koppel, ook is het lied van de Siamese katten vervangen. Deze scène waarin twee Siamese katten een zeer problematisch beeld neerzetten van een Aziatisch stereotype is omgegooid met een geheel nieuw nummer: ‘What a Shame’ gezongen door Nate Wonder en Roman Gianarthur. Ook zijn deze katten niet Siamees, maar van het ras Devon Rex.

Anders dan het origineel besteedt ‘Lady and the Tramp’ ook meer aandacht aan het redden van asieldieren. Veel van de honden die in de film spelen zijn dan ook uit het asiel gehaald en allemaal voor het afronden van de film geadopteerd. In de film komt dit thema het meest naar voren met Tramps karakter. In het origineel werd hij neergezet als een vrouwenveroveraar, waardoor de tekenfilm de nadruk legt op honden fokken. In deze verfilming ligt de aandacht echter meer bij zijn leven als eenling: hij krijgt zelfs een achtergrondverhaal. Vanuit dit perspectief komt zijn relatie met Lady meer tot zijn recht. Bovendien komt het thema van klassenverschillen meer naar boven. Lady is de rijke bevoorrechte hond met een halsband en Tramp leeft van dag tot dag, is constant aan het overleven en zoekt aldoor naar eten.

De nieuwe ‘Lady and the Tramp’ is een welkome verfilming van een al geliefde klassieker. Het heeft een goede combinatie van eigen nieuw materiaal en doet eer aan het oude met zelfs een aanpassing aan de problematische scene van de twee katten. Tot slot zijn de meeste honden in de film een combinatie van liveaction en CGI. Dit is zo goed gedaan dat het nauwelijks opvalt. Laat je daarom niet afschrikken door de CGI om deze film te gaan kijken. Maar mocht je misschien toch nog twijfelen: het feit dat F. Murray Abraham een gastrol heeft en het bekende ‘Bella Notte’ mag zingen, is wellicht nog een bonus.

Sanne Brands

VOD-release: 12 november 2019 (Disney +)