Lady Gaga: On the Edge (2011)

Regie: Tara Pirnia | 70 minuten | muziek, documentaire

De documentaire ‘Lady Gaga: On the Edge’ begint met de quote “obsession with fame”. Dat zat er inderdaad al vroeg in bij Stefani Germanotta, beter bekend als Lady Gaga. Stefani, geboren op 28 maart 1986, groeide op in een muzikaal gezin. Ze kreeg pianoles vanaf haar vierde en op haar dertiende deed ze al podiumervaring op in schoolmusicals, dit alles hevig gestimuleerd door haar ouders. Al snel blijkt dat Stefani geen alledaags meisje is. Stefani verhuist naar New York en met haar eerste band speelt ze voornamelijk Led Zeppelin covers. Ze schrijft daarnaast nummers voor onder andere Britney Spears en The Pussycat Dolls. Rapper Akon moedigt haar aan om toch vooral zelf een plaat uit te brengen. Onder haar beroemde bijnaam Lady Gaga (omdat ze in de studio altijd het nummer ‘Radio Gaga’ van Queen zong) brengt ze in 2008 haar eerste CD, The Fame, uit met de hitsingle ‘Just Dance’. Van deze cd worden ook ‘Poker Face’, ‘Love Games’ en ‘Paparazzi’ dikke hits.

De documentaire wordt opgeluisterd met commentaar van beroemdheden (Rihanna, Beyoncé, Kylie Minogue, Usher, enkele bandleden van Kiss, Paris Hilton) en mensen uit de modewereld op het fenomeen Lady Gaga. Het belangrijkste thema voor Lady Gaga is zelfbeeld en persoonlijke acceptatie. Waar vroegere popiconen zoals Cher en Madonna zich per decennium opnieuw uitvonden, meet Lady Gaga zich per single een nieuwe look aan. Van extravagant, veel kleurige pruiken, merkwaardig schoeisel en buitenissige jurken (de beruchte vleesjurk!), tot ingetogen als haar mannelijke alter ego Joe Calderone (uit de clip van ‘You and I’). Uit de documentaire blijkt dat Lady Gaga David Bowie, Freddy Mercury, Madonna en Grace Jones als haar grote inspiratiebronnen ziet. Al haar hits passeren de revue, zoals het fenomenale nummer ‘Telephone’ (met Beyoncé). Lady Gaga, niemand kan meer om haar heen. Vergeet de showvrouw, het zijn toch vooral de teksten en de muziek die maken dat ze een superpopster blijft, zo erkennen ook de gerenommeerde popbladen Spin en The Rolling Stone.

Nee, mevrouw Gaga mag zeker niet oppervlakkig genoemd worden. Per song snijdt ze een maatschappelijk thema aan: sex, gokken of religie. Lady Gaga, gelukkig ook gezegend met een gezonde dosis zelfspot, gaat geen controverse uit de weg. Ze gebruikt haar talent om anderen te inspireren. Zeer sociaal actief zet ze zich in voor homo- en vrouwenrechten en aidspreventie. Daarnaast steekt ze vaak onbezoldigd haar nek uit om gebieden die getroffen zijn door natuurrampen (onder andere de tsunami in Japan) een extra helpende, financiële hand te bieden.  Is de documentaire volledig kritiekloos? Nee. Usher twijfelt of al haar gekke uitdossingen op den duur niet gaan vervelen. Ook enkele bekende namen uit de modewereld vragen zich af hoe het met de houdbaarheid van de bekendste ‘lady’ ter wereld zit. Hoe dan ook, muzikaal zit het wel snor met Lady Gaga. Dat blijkt wel uit de nummers ‘Speechless’ en ‘Edge of Glory’ die ze solo achter de piano, bijna zonder opsmuk, zeer overtuigend brengt. De dame kan gewoon goed zingen, punt uit. Van anonieme rollen in schoolmusicals tot absolute wereldster. Lady Gaga laat zich eigenlijk met niemand vergelijken, ze is totaal uniek. Eén van de meest gelauwerde artiesten die haar artistieke grenzen telkens weer verrassend weet te verleggen.  Deze documentaire is echt een ‘must have’ voor al haar fans! Go get it, little monsters…

Ruud Stift