Las consecuencias (2021)

Recensie Las consecuencias CinemagazineRegie: Claudia Pinto | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Juana Acosta, Alfredo Castro, Héctor Alterio, Carme Elias, Sonia Almarcha, María Romanillos, Christian Checa, Enrique Gimeno Pedrós

Bij een noodlottig duikongeval heeft Fabiola (Juana Acosta) haar echtgenoot verloren. Met deze traumatische gebeurtenis leeft ze nog elke dag, zo zien we in de beginscènes van het Spaanse arthousedrama ‘Las consecuencias’. Om haar te ondersteunen, is haar vader César (Alfredo Castro) bij haar komen wonen. Het opvoeden van Fabiola’s dochter Gabi (María Romanillos) rust grotendeels op zijn schouders. De band tussen opa en kleindochter – die inmiddels de puberleeftijd heeft bereikt – is erg goed. Maar met Fabiola gaat het nog altijd slecht. Paniekaanval volgt op paniekaanval en op een gegeven moment hakt ze de knoop door. Om van haar psychische klachten te herstellen, moet er iets drastisch gebeuren. Ze besluit daarom naar het vulkanische eiland te gaan waar ze opgroeide. César en Gabi vergezellen haar. Omringd door water moet ze de confrontatie met het verleden én het heden aangaan, want er bruist van alles onder een façade van schone schijn.

In ‘Las consecuencias’ geeft Claudia Pinto – zowel regisseur als scenarioschrijfster – langzaam prijs wat haar personages bewegen. Er zijn echter wel talloze – niet zo subtiele – hints, waardoor je de richting waarin je het moet zoeken wel snel doorhebt. Wat het knappe van het scenario daarbij is, is dat je twijfelt aan de observatievermogens van Fabiola. Komt het door haar emotionele staat dat ze deze vermoedens heeft of is er echt iets aan de hand? Pinto toont achtereenvolgens ook het verhaal vanuit het oogpunt van César en Gabi. Aan de ene kant is dat fijn, aan de andere kant haalt het iets van het mysterie weg.

Waar deze Spaanse film in excelleert, zijn de acteerprestaties van met name Juana Acosta en Alfredo Castro. Acosta is erg overtuigend als de onstabiele vrouw, wier leven sinds het ongeval op pauze staat. Ze beleeft alles vanaf de zijlijn en wordt regelmatig overvallen door flashbacks, waarin water een belangrijke rol speelt. Maar ook de Chileense karakteracteur Castro – bekend van onder andere ‘Tony Manero’ (2008) en ‘Desde Allá’ (2015), maakt indruk. Hij weet van zijn personage een gelaagd type te maken, behendig laverend tussen momenten van spontaniteit en geslotenheid. Deze familie is de definitie van ‘de kop in het zand steken’. Mede dankzij de setting (het vulkanische eiland is werkelijk beeldschoon in beeld gebracht) en de goed gekozen muzikale ondersteuning is de dreiging continu. ‘Las consecuencias’ is echter geen thriller pur sang, maar houdt de kijker wel voortdurend alert. Mooie mensen, mooie omgeving, loodzware thematiek en een hoog ‘dat had je beter anders aan kunnen pakken’-gehalte (met betrekking tot de personages, niet de filmmaker).

Bioscooprelease: 14 juli 2022