Last Dance (2022)
Regie: Delphine Lehericey | 84 minuten | drama, komedie | Acteurs: François Berléand, Kacey Mottet Klein, La Ribot, Déborah Lukumuena, Jean-Benoît Ugeux, Astrid Whettnall, Dominique Reymond, Sabine Timoteo, Louis Bonard, Luc Bruchez, Julien Gallée-Ferre, Lisa Harder, Elise Havelange, Mathilde Invernon, Marthe Krum, Juan Loriente, Thami Manekehla, Marie-Madeleine Pasquier, Anna Pieri, Brigitte Rosset, Antoine Russbach
Mensen en hun leeftijd: het blijft schuren en vormt een bron van inspiratie voor verhalenvertellers. Kinderen willen dat je met ze omgaat als volwassene, oude mensen willen liever de veerkracht, het uiterlijk en de vitaliteit van een jongere hebben. Is iemand wél tevreden met zijn of haar leeftijd, wordt diegene wel behandeld door de omgeving als kind of krijgt juist veel te veel te verstouwen voor de leeftijd.
Neem nu de pas weduwnaar geworden zeventiger Germain (François Berléand). Nadat zijn vrouw Lise onverwacht is overleden, krijgt hij van alle kanten hulp. Zijn zoon Matthieu is een control freak pur sang en stelt een heel schema op zodat alle familieleden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat weten welke taak ze voor Germain moeten vervullen. Met ingewikkelde kleurcodes is het tot in de puntjes geregeld. Wat Germain hier zélf van vindt, daar wordt niet naar gevraagd.
En dat botst. Niet alleen omdat Germain graag zijn zelfstandigheid wil bewaren en helemaal niet zit te wachten op de dagelijkse, goedbedoelde, toestroom van Tupperware-bakjes met maaltijden van zijn buurvrouw en de continue telefonische check-ins van de familie. Lise en hij hebben elkaar beloofd na elkaars dood af te maken waar de ander mee bezig was. En die belofte kost tijd, maar zal Germain koste wat het kost nakomen.
Lise was onderdeel van een moderne dansgroep, onder leiding van de excentrieke choreografe La Ribot (die zichzelf speelt). Het was Lises wens dat Germain haar rol over zou nemen als zij zou komen te overlijden. Als Germain de dansgroep dit meedeelt, is La Ribot meteen voor. Sommige andere dansers hebben nog wat tijd nodig om overtuigd te raken.
Wat volgt is een grappige aaneenschakeling van misverstanden en pogingen van Germain om zijn nieuwe danscarrière geheim te houden voor zijn familie én buurvrouw. De training is nogal intensief, dus Germain moet zich in steeds meer bochten wringen om zijn afwezigheid thuis te verklaren. Ruimte voor ontroering is er ook, in de scènes waarin Germain nog communiceert met Lise (en zeker als hij – in het verlengde daarvan – vertelt hoe hij haar ooit het hof heeft gemaakt).
‘Last Dance’ is een warme film met verschillende thema’s. Allereerst gaat het over de kunst van het rouwen en hoe het troost kan bieden door datgene te doen wat een overleden dierbare graag deed. Maar ook gaat het over (verstikkende) familiebanden en iemand in zijn waarde laten. Hoe lief het ook bedoeld is van Matthieu, vragen wat iemand nodig heeft is vaak beter dan aannames doen en van jouw gelijk uitgaan. Verder gaat ‘Last Dance’ ook over dans, hoe kan het ook anders. Zodra de voorstelling begint (want het is natuurlijk geen spoiler dat Germain uiteindelijk op het podium terecht komt voor een volle zaal) is het moeilijk om niet betoverd te raken door de opzwepende muziek en de fascinerende dansers. Het goed gemaakte ‘Last Dance’ is daarmee een film waarin eenieder – ongeacht de leeftijd – iets van herkenning in kan vinden.
Monica Meijer
Waardering: 4
Bioscooprelease: 30 maart 2023