Last Exit (2006)

Regie: John Fawcett | 90 minuten | actie, drama | Acteurs: Kathleen Robertson, Andrea Roth, Linden Ashby, Rachael Crawford, Ben Bass, Christina Colburn, Larry Day, Spiro Maland, Bjanka Murgel, Tim Post, Mike Tsar, Gianpalo Venuta, France Viens

Stress is een spanningsvorm die voorkomt bij alle lagen van de bevolking. Arme mensen lijden aan stress omdat ze geen geld hebben en hun uiterste best moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen, rijke mensen zitten in de stress omdat ze aan hun carrière moeten werken.

‘Last Exit’ is een film die gaat over twee zeer verschillende vrouwen, die echter een grote gemene deler hebben, stress, en dan met name stress in het verkeer. De uitkomst van deze stress is aan het begin al duidelijk, er is een ernstig ongeluk gebeurd, waarvan beide dames slachtoffer zijn geworden. Ook is er geen verrassing over de dader, in één van de eerste scènes horen we Kathleen Robertson al door de telefoon zeggen dat ze geflipt is. Hoe het echter zover is gekomen, daarover gaat de film en dat gegeven is boeiend genoeg om anderhalf uur te blijven kijken.

Kathleen Robertson speelt Beth Welland, een jonge alleenstaande moeder van een gehandicapte zoon, die op de dag waarop de film zich afspeelt, zijn tiende verjaardag viert. Omdat ze moet werken, brengt ze haar zoon naar zijn vader. Ze spreken af om ’s avonds in een restaurant iets te gaan eten met z’n drieën. Beth gaat vervolgens naar haar werk, ze is secretaresse voor een zeer onaangename baas, die haar de schuld geeft van alles wat fout gaat. Als ze door problemen in het verkeer (iemand snijdt haar de weg af, waardoor ze de afslag op de snelweg mist) te laat komt, kan ze een belangrijk pakketje niet aannemen en is ze de rest van de dag bezig met het traceren van de bezorger. Dat valt niet mee met een auto die eigenlijk al lang naar de garage had gemoeten.

Andrea Roth speelt de succesvolle carrièrevrouw Diana Burke, ze heeft een goedbetaalde baan in de reclame, en moet een belangrijke klant binnenhalen door een presentatie te geven. Als ze deze pitch goed weet af te ronden, zal ze promotie maken. Deze betere baan heeft ze hard nodig, haar man is werkeloos en het echtpaar zit in de schulden. Het zit haar vandaag echter niet mee, haar puberende zoon wordt geschorst, haar elfjarige dochter is voor het eerst ongesteld en bedelt om haar aandacht en dan is er nog een piepjonge actrice die niet mee wil werken op de set van een commercial waarover Diana de verantwoordelijkheid heeft.

Beide dames zitten een groot deel van de film in de auto en worden in diverse scènes geconfronteerd met wegpiraten, zondagsrijders en ander gespuis dat niet in een auto hoort. De spanning wordt hierdoor op een effectieve manier hoog gehouden; je weet immers dat er een ongeluk aan zit te komen, maar wanneer is niet bekend. Het ongeluk zelf is een anticlimax, omdat de aanloop er naar toe nogal onverwacht is en irrationeel overkomt.

Kathleen Robertson brak in Nederland door dankzij haar rol als Clare Arnold in de highschoolserie ‘Beverly Hills, 90210’, waarin zij drie seizoenen meespeelde. De Canadese actrice zet een redelijke prestatie neer, al kan ze in bepaalde scènes van de film van overacteren beticht worden. Haar gezucht en gesteun werkt af en toe irriterend. Ook van Andrea Roth, die een groot aantal gastrollen heeft gehad in bekende, maar vooral minder bekende tv-series, hoef je niet veel te verwachten.

Als thriller is ‘Last Exit’ maar ten dele geslaagd, als aanklacht tegen de hoge eisen die tegenwoordig aan vrouwen gesteld worden, voor een groot deel ook door henzelf, des te meer. De onrealistische doelstellingen die vrouwen zichzelf opleggen op zowel zakelijk gebied als in hun privéleven zorgen ervoor dat frustraties hoog oplopen en dat kan alleen maar tot een uitbarsting komen. Veiligheid in het verkeer is daarbij een verzachtende factor, maar dat het daar helaas ook aan schort, weet iedereen. Je zou ‘Last Exit’ dus zeker als een maatschappijkritische film kunnen zien, maar helaas is het script en de acteerprestaties te zwak om enige impact te hebben. De poging alleen is echter reden genoeg om de film eens voorrang te verlenen in de videotheek.