Last Seen Alive (2022)

Recensie Last Seen Alive CinemagazineRegie: Brian Goodman | 95 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Gerard Butler, Jaimie Alexander, Russell Hornsby, Ethan Embry, Michael Irby, Cindy Hogan, Bruce Altman, Jordan Salloum, Dani Deetté, Chip Lane, David Kallaway, Alphonso A’Qen-Aten Jackson

Liam Neeson heeft een ware hype ontketent door op latere leeftijd een actierol op zijn te nemen. De boomlange Ier – voorheen bekend als karakteracteur – maakte van ‘Taken’ een succes en inspireerde een hele zwik collega’s om hetzelfde te doen. Denzel Washington (‘The Equalizer’), John Travolta (‘I Am Wrath’) en zelfs Michael Caine (‘Harry Brown’) besloten om te acteren met een wapen in de hand. Gerald Butler doet ook mee aan deze trend, al is deze Schot nooit een echte karakteracteur te noemen geweest. De beste man probeert het na verschillende actierollen (‘300’ en ‘London Has Fallen’) op een iets andere manier. In ‘Last Seen Alive’ speelt hij een reguliere man!

In ‘Last Seen Alive’ bevindt het personage van Butler zich in een huwelijkscrisis. Will is niet in beste doen want zijn vrouw Lisa (een vermoeide Jaimie Alexander) wil een pauze inlassen. Na een autorit waar de spanning te snijden is, stopt het stel om even te tanken. Het duurt echter wel erg lang voordat Lisa terugkomt van haar trip naar de tankshop. Will maakt zich zorgen en gaat op onderzoek uit. Waar is zijn vrouw?

Waar te beginnen? ‘Last Seen Alive’ is een ronduit onbekwaam gemaakte film. Na twintig (!) minuten wachten op zijn vrouw raakt Will zo in paniek dat hij de alarmlijn belt om zijn eega als vermist op te geven. Als onze ‘held’ ontdekt dat zijn vrouw misschien wel ontvoerd is, ontpopt hij zich van een brave burgerman tot een gewelddadige wreker die mensen met een breekijzer (!) te lijf gaat. Heeft deze rappe transformatie met het beroep van Will te maken? Als projectontwikkelaar heb je volgens deze film te maken met louche types (!) en zwem je in het geld. Afijn, onze Will ontpopt zich van gebroken echtgenoot tot scherpschutter. Dit alles binnen het tijdsbestek van een paar uur.

Regisseur Brian Goodman is erin geslaagd een warrige, onlogische film in te blikken die kant noch wal raakt. De karakterontwikkeling is enorm onlogisch en alleen Butler heeft er echt zin in. De Schotse acteur doet zijn best en draagt de film. Het spel van Butler is eigenlijk de enige reden om deze vreemd gemonteerde film – het camerawerk is overdreven gejaagd en scènes lijken niet op elkaar aan te sluiten óf niet in deze film te passen – te bekijken.

Alexander oogt zichtbaar vermoeid als de apathische Lisa en levert ongeïnspireerd spel. Deze film was overduidelijk een moetje voor de actrice die liever sterke vrouwenrollen speelt. Naast slap acteerwerk valt er veel meer aan te merken op deze B-film. Het verhaalverloop is bizar. In een middag ontspoort de hele boel volledig (inclusief ontvoering, een drugslab en bizarre uitlatingen over het vak van projectontwikkelaars). De finale waarin een wel heel vergevingsgezinde politieman voor een happy end moet zorgen is ronduit grotesk. Zien is geloven.

Het meest bijzondere aspect van ‘Last Seen Alive’ is dat deze veredelde tv-film kortstondig op het witte doek te zien was. Je zou maar de volle mep betaald hebben voor deze bijzondere vertoning…

Bioscooprelease: 12 mei 2022
VOD-release: 18 augustus 2022