Last Vegas (2013)

Regie: Jon Turteltaub | 105 minuten | komedie | Acteurs: Michael Douglas, Robert De Niro, Morgan Freeman, Kevin Kline, Mary Steenburgen, Jerry Ferrara, Romany Malco, Roger Bart, Joanna Gleason, Michael Ealy, Bre Blair, April Billingsley, Stephen Scott Scarpulla, Andrea Moore, Noah Harden, RJ Fattori, Aaron Bantum, Phillip Wampler, Olivia Stuck, Ashley Spillers, Karen Ceesay, Lisa Young, Edward Edwards, Ray Abruzzo, Elliott Street, Weronika Rosati, 50 Cent, Stefan Gordy, David Ekott, Andrew Furr, Michael Beasley, Ric Reitz, Michael Farris

*Zucht*  Kan iemand Robert De Niro met pensioen sturen? Deze oude baas is in rap tempo over zijn reputatie als briljant acteur aan het heen pissen. In het verleden stond zijn naam garant voor kwaliteitsproducties, omdat hij selectief was in zijn filmrollen. Helaas is die tijd allang voorbij. Door in inspiratieloze meuk op te draven besmeurt hij zijn carrière. ‘Last Vegas’ is niet zo erg als een – pak ‘m beet –  ‘Little Fockers’ maar ook deze productie is De Niro-onwaardig. Pijnlijk!

In ‘Last Vegas’ draait het om een bejaarde vriendengroep. Deze club wil het er nog een keer goed van nemen, omdat hun maatje Billy (Michael Douglas) gaat trouwen. Patrick (De Niro) botst met hem, omdat ze ruzie krijgen over een vrouw die ze beiden als jongeman liefhadden. Een gezellig uitje verandert in een ruzie. Komt het ooit weer goed?

De Niro in deze belegen komedie zien doet pijn. De reden daarvan is dat hij niet erg komisch is. Deze ooit zo goede karakteracteur beet zich vast in rollen en werd een ster dankzij zijn intensiteit. Ondanks zijn reputatie koos hij ook voor kleinere films, zolang hij maar een uitdagende rol kreeg. De platte personages die hij nu speelt staan daarmee in schril contrast. De reden dat ‘Last Vegas’ – zeg maar een ‘The Hangover Light’ met bejaarden – toch kijkbaar is, ligt aan Douglas en de rollen van Morgan Freeman en Kevin Kline. Laatstgenoemde twee acteurs hebben zichtbaar veel lol met hun clichématige personages en dat werkt aanstekelijk. Douglas heeft het geluk dat zijn personage het meest uitgewerkt is en daardoor het meest inleefbaar is.

‘Last Vegas’ is een routineuze film die zijn bestaansrecht aan de sterrencast dankt. Ongelooflijk dat deze slappe film het beste is dat regisseur Jon Turteltaub heeft kunnen maken. Met zo’n cast had er veel meer ingezeten. Helaas laat het slappe script veel te wensen over en mist de regisseur het talent om hier wat van te maken. Turteltaub heeft het begrip ‘middelmaat’ als geuzentitel aangenomen. Echt slecht zijn z’n films niet, maar inspiratieloos wel. Er zullen weinig mensen zijn die de twee delen van de ‘National Treasure’ franchise tot hun favoriete films zullen rekenen. Datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor ‘The Sorcerer’s Apprentice’ waarin Nicolas Cage opzichtig naar zijn loonstrookje aan het hengelen was.

‘Last Vegas’ is opnieuw een middelmatige film van Turteltaub. Dat ligt opnieuw aan een gebrek aan sterke grappen en een goed script. Daarnaast zijn z’n films erg lui. ‘National Treasure’ was een rip off van ‘Indiana Jones’ en ‘Last Vegas’ is duidelijk geïnspireerd op ‘The Hangover’.  Gemiste kans. Hier had meer ingezeten. Desondanks is het een aardig tijdverdrijf voor een regenachtige avond.

Bioscooprelease: 19 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 maart 2014