Lava (2014)

Regie: James Ford Murphy | 7 minuten | animatie, korte film, romantiek | Originele stemmencast: Kuana Torres Kahele, Napua Makua

Pixar short ‘Lava’, in de bioscoop getoond voor ‘Inside Out’ (‘Binnenstebuiten’) gaat over een vulkaan die omringd met water verliefde koppels gadeslaat en droomt van de liefde. Hij wil niets liever dan iemand vinden om lief te hebben en daarom zingt hij, begeleid door een ukelele, dag in, dag uit, en dat gedurende miljoenen jaren lang, een liedje waarin hij zijn verlangens kenbaar maakt. Kan de aarde, de zee, de lucht boven hem niet zorgen dat hij iemand krijgt van wie hij kan houden? (in het Engels lijkt ‘lava’ natuurlijk wel een beetje op ‘love’).

‘Lava’ is geregisseerd en bedacht door Pixar-veteraan James Ford Murphy (hij werkte onder andere aan ‘Finding Nemo’ en ‘Ratatouille’). Als jonge Elvis-liefhebber en eilandenfanaat was hij altijd al gefascineerd door Hawaï, en een huwelijksreis bracht hem en zijn bruid naar het magisch mooie eiland. De daar actieve vulkaan Kilauea plantte het eerste zaadje voor het idee van ‘Lava’.

Visueel trekt Pixar alle registers open, met schitterende aerial shots en het is knap dat ze er wederom in geslaagd zijn iets dat normaal gesproken geen persoonlijkheid heeft (de vulkaan) toch iets van een ‘gezicht’ mee te geven. Maar jammer genoeg blijft het op het emotionele vlak wat achter. ‘Lava’ raakt niet echt waar eerdere Pixar shorts vaker wel een lach en een traan wisten op te roepen. Het troubadour-achtige liedje drukt daarnaast een stevig stempel op het filmpje, waardoor ‘Lava’ al snel een geval wordt van love it or hate it.

Bioscooprelease: 15 juli 2015 (als voorfilmpje bij ‘Inside Out’)
DVD-, blu-ray- en blu-ray 3D-release: 18 november 2015 (als extra op de DVD en blu-ray van ‘Inside Out’)