Laws of Attraction (2004)

Regie: Peter Howitt | 86 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Julianne Moore, Pierce Brosnan, Michael Sheen, Parker Posey, Francer Fisher, Nora Dunn, Heather Ann Nurnberg, Johnny Myers, Mike Doyle, Allan Houston

Julianne Moore en Pierce Brosnan, beide zeer bekende en gewaardeerde acteurs, komen in deze romantische komedie samen om het publiek te vermaken. Met flauwe grappen en een voorspelbaar script wordt dit doel echter niet gehaald. Al te veel soortgelijke films zijn gemaakt als ‘Laws of Attraction’.

De film gaat over twee topadvocaten die het voortdurend tegen elkaar opnemen in de rechtszaal. Na het kijken van deze film zou je haast denken dat er in New York maar twee advocaten zijn die zijn gespecialiseerd in echtscheidingen. Telkens weer vertegenwoordigen beide advocaten één kant van een getrouwd stel.

Al na de eerste vijf minuten van de film kan je voorspellen dat de twee advocaten bij elkaar komen. De enige vraag is wanneer en hoe. Julianne Moore speelt Audrey Woods, een intelligente maar onzekere, mooie vrouw die totaal geen vertrouwen heeft in mannen, afspraakjes of het huwelijk. Pierce Brosnan, in de film Daniel Rafferty, heeft hier geen moeite mee. Hij speelt een nonchalante, arrogante man die geen moeite heeft met het tonen van zijn gevoelens. Uiteindelijk belanden de twee in bed. Dit maakt het voor beide moeilijk om objectief te blijven in de rechtszaal. De twee vechten hun persoonlijke problemen uit via hun cliënten. Dit zijn dan ook de enige scènes waarop deze komedie ook werkelijk grappig is.

Deze komedie werd geregisseerd door Peter Howitt. Bekend van de films ‘Sliding Doors’ (1998), ‘Antitrust’ (2001) en ‘Johnny English’ (2002). Allen toch redelijk goede films. Daarom blijft het de vraag waarom hij aan deze film is begonnen. Ook van de twee hoofdrolspelers zou je meer verwachten. Julianne Moore speelde in onder andere ‘The Lost World’ (1997), ‘Magnolia’ (2000), ‘Far from Heaven’ (2003), ‘The Fugitive’ (1993) en in haar laatste film ‘The Forgotten’ (2004). Pierce Brosnan is vooral bekend dankzij zijn rol in ‘Goldeneye’ (1995) en ‘Die Another Day’ (2002). Beide acteurs doen het goed in de filmwereld, ook hen zou je dus niet verwachten in zo’n middelmatige komedie.

Redactie Cinemagazine