Layer Cake (2004)

Regie: Matthew Vaughn | 105 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Daniel Craig, Tom Hardy, Jamie Foreman, Sally Hawkins, Burn Gorman, George Harris, Tamer Hassan, Colm Meaney, Marcel Iures, Francis Magee, Dimitri Andreas, Kenneth Cranham, Garry Tubbs, Nathalie Lunghi, Marvin Benoit, Rab Affleck, Dexter Fletcher, Steve John Shepherd, Ben Whishaw, Sienna Miller, Paul Orchard, Stephen Walters, Louis Emerick, Darren Healy, Matt Ryan, Ivan Kaye, Jason Flemyng, Ben Brasier, Neil Finnighan, Michael Gambon, Budge Prewitt, Don McCorkindale, Dragan Micanovic

De ‘Layer Cake’ is, zo wordt ons door Michael Gambon rond het einde van de film uitgelegd, een representatie van de sociale orde. In het leven en in de misdaadwereld, klim je langzaam naar de bovenste laag. Zo ook de naamloze hoofdpersoon gespeeld door de nieuwe James Bond, Daniel Craig. Gedurende de hele film wordt zijn naam nooit genoemd en tijdens de aftiteling staat er slechts ‘xxxx’. Net als de naam, blijft ook de geschiedenis van deze drugsdealer onbekend, toch lukt het Craig eenvoudig om een boeiend en vooral realistisch personage neer te zetten. Overigens ziet ‘xxxx’ zich niet als drugsdealer, meer als een zakenman wiens handelswaar toevallig drugs is.

De regie ligt in handen van Matthew Vaughn en voor hem is het de eerste film om te regisseren. De fans zullen zijn naam echter al kennen als producer van films als ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Snatch’. Voor ‘Layer Cake’ besloot Vaughn niet de hulp in te schakelen van collega Guy Ritchie, maar zelf achter de camera te gaan staan. Natuurlijk is een vergelijking tussen de stijlen van Vaughn en Ritchie dan op zijn plaats. De synopsis van de film, ‘gangster met één laatste klus’, kan nog alle kanten op. Zeker omdat Vaughn direct wordt geassocieerd met de Guy Ritchie films verwacht je een komische en gewelddadige misdaadfilm. Met ‘Layer Cake’ zien we echter een andere tak binnen het misdaadgenre. De komische elementen zijn achterwege gelaten en daarvoor in de plaats wordt er veel meer aandacht besteed aan de emotionele elementen van het begaan van een misdaad. Een ander verschil is dat, ondanks dat er geweld in de film zit, de film niet gewelddadig is. Verwacht dus ook geen ‘Tarantino-stijl’. Het is duidelijk dat Matthew Vaughn niet dezelfde formule hanteert als Ritchie en zonder onrecht aan te doen aan ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Snatch’, is het een welkome verandering.

Alles klopt verder aan ‘Layer Cake’. Een uitstekende cast, een plot dat zorgvuldig naar een climax bouwt, uitstekende personages en een einde waar je ‘u’ tegen zegt. Geen ‘Lock, Stock… 3’, maar juist een originele misdaadfilm en een goede reden om zowel Matthew Vaughn als Daniel Craig in de gaten te houden.

Alex van Wankum