Le Comte de Monte-Cristo (2024)
Regie: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte | 178 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Pierre Niney, Bastien Bouillon, Anaïs Demoustier, Anamaria Vartolomei, Laurent Lafitte, Pierfrancesco Favino, Patrick Mille, Vassili Schneider, Julien De Saint Jean, Julie De Bona, Adèle Simphal, Stéphane Varupenne, Marie Narbonne, Bruno Raffaelli, Abde Maziane, Bernard Blancan, Oscar Lesage, Joachim Simon, Lily Dupont, Jérémie Covillault, Florence Muller, Françoise Gazio, Graziella Delerm, Xavier de Guillebon, Clémentine Baert, Olivier Le Montagner, Serge Bagdassarian, Antoine Oppenheim, Jean-Louis Tribes, Lisa Gardel, Léa Hengl, Swan Starosta, Robin Welch, Amaya Ducellier, Ruben Seguinot, Sacha Imparato, Lubin Noiron, Paul Semont, Laurent Dassault, Christian Valsamidis
De vele malen verfilmde roman van Alexandre Dumas krijgt met de duurste Franse productie van 2024 een wedergeboorte. Naast dat ‘Le Comte de Monte-Cristo’ de sfeer van avontuur- en kostuumfilms gebaseerd op literatuur uitstraalt, pakt het de pen en het zwaard op uit een tijd waarin eer en moed hoog in het vaandel stonden. Hierdoor maakt ook het gestolde moraal van de negentiende eeuw een soort comeback in de Europese bioscopen.
Op een van zijn scheepsreizen redt de talentvolle schipper Edmond Dantès (Pierre Niney) een vrouw op zee. Wanneer Edmonds kapitein, Danglars (Patrick Mille), hoort dat de dame in kwestie voor de verbannen Napoleon werkt, lapt hij zijn jonge concurrent erbij: op verdenking van landverraad laat hij Dantès in een kerker op een eiland gooien. Niet alleen is hij zijn kans op een voortvarende scheepscarrière kwijt maar wordt hij tevens van zijn geliefde, Mercédès Herrera (Anaïs Demoustier) weggerukt, nota bene voor het trouwaltaar. Geen wonder dat Dantès op opera-achtige wijze op wraak zint.
Het grote onrecht dat de jongeman is aangedaan, drijft je zijn kant van de zaak op als een rode lap voor een stier. Je wil dat de profiteurs, carrièrejagers en meelopers één voor één, het liefst met gelijke munt, hun verdiende loon krijgen. ‘The Great Gatsby’ is er niks bij. Toch krijg je je bedenkingen als je ziet hoeveel slachtoffers Dantès wraaktocht tevens maakt. Bovendien toont de film op een gegeven moment perspectieven van anderen, waardoor de hele affaire complexer is dan de rigide blik van het slachtoffer eerst doet vermoeden. Zoals zijn mentor Pierfrancesco Favino (Abbé Faria) op het gevangeniseiland hem bijbracht: kennis en de middelen om je recht te halen kunnen evengoed een zegen als vloek zijn. Ook al vangt in ‘Le Comte de Monte-Cristo’ het grootse verlangen naar rechtvaardigheid in ernst en onschuld aan, kan ditzelfde verlangen evenzeer het oordelend vermogen troebel maken en uiteindelijk zelfs de ziel ontwrichten.
Voor een vrij klassiek geschoeide productie die het moet hebben van acteerprestaties en productiewaarden, is ‘Le Comte de Monte-Cristo’ net verfrissend genoeg. Het venijn en vuur zit vooral in hoe het ageert tegen een bedorven elite en doldwaze zelfrechtvaardiging. Daarnaast durft het alle tijd te nemen voor het gevestigde bronmateriaal. Maar soms is de goed bedeelde nostalgie ook te respectabel. Het mist een vleug aan ondeugendheid. Iets waardoor je diep gaat twijfelen aan de hele onderneming. Alleen dit zet nooit echt door en is het echt brandbare materiaal (weer een revolutie?) omzeilt voordat je er bewust van bent.
Roy van Landschoot
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 10 april 2025