Le fils de Jean (2016)

Regie: Philippe Lioret | 98 minuten | drama | Acteurs: Pierre Deladonchamps, Gabriel Arcand, Catherine de Léan, Marie-Thérèse Fortin, Pierre-Yves Cardinal, Patrick Hivon, Lilou Moreau-Champagne, Milla Moreau-Champagne, Hortense Monsaingeon, Romane Portail, Timothé Vom Dorp, Martin Laroche, Jean-Pierre Andréani, Emmanuelle Dupuy

Mathieu (Pierre Deladonchamps) is een in Parijs woonachtige dertiger, gescheiden, vader van Valentin van een jaar of zeven en werkzaam in de sales van dierenvoeding. Op een dag wordt de partner van zijn acht jaar eerder overleden moeder gebeld met de vraag naar Mathieu’s adres. Iemand wil hem een pakje sturen. Verbaasd achterhaalt Mathieu het telefoonnummer van de onbekende beller en krijgt dan te horen dat zijn vader, die hij nooit gekend heeft, is overleden. Een vriend van hem heeft de opdracht gekregen om bij zijn overlijden het pakketje aan Mathieu te sturen. Mathieu besluit naar Canada – waar zijn vader Jean altijd gewoond blijkt te hebben – te vertrekken. Voor de begrafenis natuurlijk, maar ook om zijn twee halfbroers te leren kennen, die ook van zijn bestaan niet weten.

Op het vliegveld wordt hij opgehaald door de vriend van zijn vader, Pierre (Gabriel Arcand). Die geeft in niet bedekte termen zijn ongenoegen weer over Mathieu’s vroege komst. De begrafenis is immers maandag pas, waarom moet hij er een paar dagen van te voren al zijn? Mathieu’s pogingen om via Pierre aan de contactgegevens van zijn halfbroers te komen lopen op niets uit. Pierre steekt zijn mening niet onder stoelen of banken: Mathieu moet maar geen kennis maken met zijn broers. Wie wordt daar beter van? Zijn broers in ieder geval niet, om nog maar te zwijgen over hun moeder.

‘Le fils de Jean’ begint als een drama, maar krijgt naarmate het verhaal vordert wat duistere trekjes. Het feit dat Mathieu eigenlijk liever detectives schrijft dan hondenvoer verkoopt, lijkt ook al te wijzen op een thrillerachtig element. De spanning rondom een afgelegen plek in de Canadese natuur loopt op en zet de verhoudingen tussen de hoofdpersonen in een heel ander daglicht. Filmmaker Philippe Lioret geeft zijn geheimen goed gedoseerd prijs en houdt de kijker daarbij op het puntje van de stoel. Wat daarbij helpt is het subtiele acteerwerk van de cast, met name Pierre Delandonchamps is fenomenaal. Maar ook Gabriel Arcand maakt erg veel indruk. Lioret bewerkte de roman van Jean-Paul Dubois “Si ce livre pouvait me rapprocher de toi” (1999) tot een ijzersterk scenario en het is in dit geval haast niet voor te stellen dat het boek beter is dan de film. Ondanks dat de kijker misschien halverwege de film wel doorheeft in welke richting je de oplossing van het mysterie moet zoeken, zal ‘Le fils de Jean’ je toch weten te verrassen.

Bioscooprelease: 29 september 2016