Le Redoutable (2017)

Recensie Le redoutable CinemagazineRegie: Michel Hazanavicius | 107 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Louis Garrel, Stacy Martin, Bérénice Bejo, Micha Lescot, Grégory Gadebois, Félix Kysyl, Arthur Orcier, Marc Fraize, Romain Goupil, Jean-Pierre Mocky, Guido Caprino, Emmanuele Aita, Matteo Martari, Stéphane Varupenne, Philippe Girard, Laurent Sofiati, Quentin Dolmaire, Esteban Carvajal-Alegria

Gevierd filmmaker Jean-Luc Godard had er al tientallen bejubelde films opzitten toen hij in 1967 ‘La Chinoise’ maakte met zijn tweede vrouw Anne Wiazemsky in de hoofdrol. Politieke ideeën met Marxistische inslag waren in meer en mindere mate in zijn voorgaande films aanwezig, maar rondom deze tijd worden zijn film steeds uitgesprokener maatschappijkritisch en etaleren ze een sympathie voor het militante en het Maoïsme. Godard had met ‘La Chinoise’ verwacht dat hij in China op handen zou worden gedragen, maar tot zijn verbazing werd de film door hen weggezet als reactionair prulwerk.

Dit markeert het begin van wat in ‘Le Redoutable’ (2017) wordt gebracht als Godards midlifecrisis. Godard voelt zich met zijn zevenendertig jaar een oude lul en probeert zich opnieuw uit te vinden en te bewijzen, niet in de laatste plaats voor zijn zeventien jaar jongere vrouw Anne Wiazemsky. Godard doet zijn eerdere werk af als niet meer relevant en dompelt zich onder in de student-protesten van 1968 in Parijs. De studenten zitten echter niet op hem te wachten en gaandeweg ‘Le redoutable’ zien we een Godard die zich langzaam steeds onmogelijker maakt bij alles en iedereen, eerst bij zijn vrienden, dan bij zijn vakgenoten en tenslotte bij zijn vrouw.

Toch blijven we in ‘Le Redoutable’ sympathie voelen voor Godard, die hier wel wat weg heeft van een Woody Allen-personage: sociaal en motorisch onhandig, in conflict met iedereen en niet in de laatste plaats met zichzelf. Wel is het jammer dat deze periode in Godards carrière wat al te zwart-wit wordt verbeeld als een soort van verstandsverbijstering waar geen touw aan vast te knopen is. En dat terwijl hij in 1967 na ‘La Chinoise’ nog het geweldige ‘Week-end’ maakte.

In ‘Le Redoutable’ maakt regisseur Michel Hazanavicius regelmatig een knipoog naar de beeldtaal van Godard, en geheel tegen Godards artistieke opvattingen in, in deze periode, valt er ook nog wat te lachen. Bijvoorbeeld in de scène waarin Godard en Anna poedelnaakt door hun huis lopen en zich afvragen waarom er zoveel naakt in films zit. Maar wat vooral beklijft is het subtiele spel van Louis Garrel en Stacy Martin, dat de tot mislukken gedoemde relatie van Godard en Wiazemsky invoelbaar maakt.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 18 januari 2018