Le semeur (2017)

Recensie Le semeur CinemagazineRegie: Marine Francen | 98 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Pauline Burlet, Géraldine Pailhas, Alban Lenoir, Iliana Zabeth, Françoise Lebrun, Raphaëlle Agogué, Barbara Probst, Anamaria Vartolomei, Margot Abascal, Mama Prassinos, Sarah Fourage, Théo Costa-Marini, Auguste Wilhelm, Guillaume Costanza, Denis Coutaudier, Fabrice Malepeyre

‘Le semeur’ is een film met een onwaarschijnlijk verhaal dat echt gebeurd schijnt te zijn. Het is 1852. Napoleon III heeft een coup gepleegd in Frankrijk en door het hele land vinden er zuiveringen plaats. Het afgelegen bergdorpje van Violette wordt zwaar getroffen. Alle mannen worden voor ondervraging meegevoerd en gaan een onduidelijk lot tegemoet.

De vrouwen blijven achter en moeten het werk in het dorp zelf rooien. Dat gaat ze aardig af. Maar de spanning blijft of ze de mannen uit het dorp ooit nog terug gaan zien. Na maanden van totale isolatie en zonder uitzicht op terugkomst van de mannen, beginnen de vrouwen wanhopig te worden. Ze besluiten om de eerste man die in het dorp verschijnt te delen.

Niet lang het maken van de afspraak verschijnt er daadwerkelijk een man. Violette moet de man opvangen en verzorgen. En dan blijkt de makkelijk gemaakte afspraak lang niet zo eenvoudig uit te voeren als gedacht.

‘Le semeur’ weet de kijker vanaf het eerste moment te boeien. De beelden van de natuur, het zware werk op het land en het idyllische leven in het Franse dorp roepen nostalgische gevoelens op. Het rustige verteltempo van de film past daarbij bij het regelmatige aan de seizoenen gekoppelde leven in het dorp.

Maar het zijn niet alleen de prachtige beelden en romantische sfeer die de kijker pakken. De hoofdrolspeler en -speelsters worden heel wezenlijke vragen gesteld en voor dilemma’s gezet. Volg je je gevoel of volg je je verstand? Waar ligt je loyaliteit? De acteurs weten de sterke gevoelens die met de vragen gepaard gaan ingetogen en gelaagd te presenteren. Er is geen overdreven drama, maar onderhuids speelt er van alles. De cast zet een geweldige acteerprestatie neer.

‘Le semeur’ stelt ook vragen over moraal en normen. Doordat alle mannen uit het dorp worden weggehaald ontstaat er een nieuw evenwicht en een nieuw “normaal”. En dat lijkt prima te gaan. Maar gaat dat goed als het dorp weer contact krijgt met de buitenwereld?

We weten dat Violette naar aanleiding van de gebeurtenissen in het dorp een boek schreef. Ze bracht deze onder bij een advocaat en liet deze honderd jaar na de gebeurtenissen uitgeven. De wetenschap dat deze geschiedenis waar gebeurd is, geeft nog een extra sprookjesachtige dimensie aan de film.

‘Le semeur’ is de debuutfilm van filmmaakster Marine Francen en deze is zeer beslist geslaagd. We zijn erg benieuwd naar haar volgende project!

Bram Semeijn

Waardering: 4.5