Le temps du loup (2003)

Regie: Michael Haneke | 110 minuten | drama | Acteurs: Isabelle Huppert, Béatrice Dalle, Patrice Chéreau, Rona Hartner, Maurice Bénichou, Olivier Gourmet, Brigitte Roüan, Lucas Biscombe, Hakim Taleb, Anaïs Demoustier, Serge Riaboukine

‘Le temps du loup’ is een film van de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke. De filmmaker staat niet bekend om zijn vrolijke, levenslustige producties. Zijn prent uit 2003 valt ook niet in die laatste categorie. Haneke maakt films die de duisterste kanten van de mensheid belichten. In zijn eerdere film ‘Funny Games’ uit 1997, behandelde hij zinloos geweld. ‘Le temps du loup’ gaat over de dunne laag vernis die de maatschappij ‘beschaving’ noemt.

Verpakt als rampenfilm, zonder een ramp te zien, begint Haneke’s film als een betoog tegen het verval van de beschaving. Subtiel gaat de Oostenrijkse regisseur niet te werk. De ellende stapelt zich op. Niemand helpt elkaar, er zijn geen helden en iedereen is egoïstisch. Er gloort geen lichtpuntje aan de horizon. De regisseur wil zijn visie ventileren over een maatschappij die uit elkaar valt als er geen zekerheid meer bestaat. Zaken als menselijkheid, medeleven, respect en liefde bestaan niet meer als de mens is aangewezen op zijn eigen overlevingsdrang. Het is geen mooie boodschap die de prent uitdraagt. Haneke wil stof tot nadenken geven en dat lukt hem met deze prent.

De boodschap van ‘Le temps du loup’ is erg geslaagd, als film schiet de prent af en toe te kort. Het tempo is te traag. Door lang uitgerekte shots die nergens toe leiden, haalt Haneke de vaart uit zijn film. Soms kabbelt de film doelloos voort en slaat de verveling toe. Een prent hoeft niet flitsend in MTV-stijl gemaakt te worden, maar als de spanningsboog niet consistent is, dan verlies je als kijker snel de aandacht. Op dat punt gaat de film de mist in.

Het is dankzij het intrigerende verhaal, de sterke acteerprestaties en de sfeer dat de film overeind blijft staan. Haneke is een echte acteursregisseur. Ook in deze film weet hij de cast tot prachtige prestaties te leiden. Met name de jonge actrice Anaïs Demoustier maakt indruk. Haar acteerwerk komt heel naturel over en weet haar karakter goed uit te werken. Als onzekere puber is zij in de rol van Eva, de meest onzelfzuchtige persoon in de film. Ze heeft echter ook haar slechte kanten en dat maakt haar personage zo levensecht. De Belgische acteur Oliver Gourmet verdient ook krediet met zijn rol. Naast zijn vaste aandeel in de films van de broers Dardenne, laat Gourmet ook in deze prent zien dat hij een fantastisch acteur is. In al zijn rollen keren de tekortkomingen van zijn personages terug. Ook in ‘Le temps du loup’ zet hij een personage neer dat niet valt onder de categorie goed of kwaad. Wat erg realistisch is, aangezien geen enkel mens puur slecht of goed is. De rest van de cast presteert ook erg goed. Alle karakters komen levensecht over.

Er zit geen muziek in de film. De stilte komt af en toe loodzwaar over, uiteindelijk zit ieder personage opgesloten in zijn of haar persoonlijke wereld. De menselijke geest richt zich op slechts een enkel ding, zelfbehoud. De meest vreselijke gebeurtenissen en motivaties drijven naar boven als de situatie daarom vraagt. Wraak, hebzucht en macht zijn de drijfveren va de groep mensen in de film. Geen rooskleurig beeld van de mensheid. Het realisme van de prent dwingt de kijker om dieper te kijken naar de situatie en de manier van handelen van verschillende mensen. Haneke’s boodschap is niet subtiel, maar biedt wel stof tot nadenken. Precies wat de filmmaker bedoeld heeft. Wat dat betreft is de prent geslaagd.

Bioscooprelease: 8 januari 2004