Leap Year (2010)

Regie: Anand Tucker | 100minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Amy Adams, Matthew Goode, Adam Scott, John Lithgow, Noel O’Donovan, Tony Rohr, Pat Laffan, Alan Devlin, Ian McElhinney, Dominique McElligott, Mark O’Regan, Maggie McCarthy, Peter O’Meara, Macdara Ó Fatharta, Kaitlin Olson, Liza Ross, Marcia Warren, Michael J. Reynolds, Ben Caplan, Catherine Walker, Michael FitzGerald, Brian Milligan, Flaminia Cinque, Vincenzo Nicoli, Sarah Hadland

Anna Brady heeft haar leven helemaal onder controle, van verrassingen houdt ze niet, onverwachte omstandigheden vermijdt ze ten alle tijden. Maar Jeremy (Adam Scott) en zij vormen al vier jaar een ideaal paar, ze gaan als het goed is zelfs samen een appartement kopen in een zeer gewild complex als ze tenminste door de ballotage komen, en toch heeft hij haar nog altijd niet ten huwelijk gevraagd. Haar vader Jack (John Lithglow) weet een goede oplossing voor dit probleem. Anna moet Jeremy gewoon in navolging van hun Ierse familietraditie op 29 februari ten huwelijk vragen en dan kan er niets meer fout gaan. En tot haar eigen verbazing reist Anna naar aanleiding van dit sprookjesachtige gegeven Jeremy achterna die voor een congres van cardiologen in Dublin moet zijn.

Anna handelt tegen haar gewoonte in impulsief, maar dat wil niet zeggen dat ze ook haar regeldrift thuis laat. Zo heeft ze bedacht dat ze de paar dagen voorafgaand aan de grote dag nog de tijd zal hebben voor het kopen van een nieuwe jurk en een verlovingsring, tot in de puntjes voorbereid zal ze Jeremy de grote vraag stellen. Maar het vliegtuig komt boven de oceaan in een zware storm terecht en kan niet in Dublin landen en de kapitein van het bootje dat haar naar Cork zou brengen moet uitwijken naar het piepkleine plaatsje Dingle. In de stromende regen strandt ze in de plaatselijke kroeg annex hotel van de botte Declan. Naast het uithalen van de nodige ongein weigert Declan eerst pertinent om Anna naar Dublin te brengen, vanwege een schuld gekoppeld aan een tijdslimiet om die binnen tien dagen af te betalen, komt hij op zijn weigering terug. Het wordt voor hen beiden een memorabele reis.

Het enige wat deze film redt van een complete ramp is het beeldschone landschap van Ierland en de ongrijpbaarheid van Amy Adams. De voorspelbaarheid van het scenario is niet eens zozeer het probleem, soms kan het zelfs wel leuk zijn dat je weet dat ze elkaar toch gaan krijgen, maar nog niet precies hoe. Ook is het niet erg dat het onderwerp weinig origineel is, een goede uitwerking kan ook deze hobbel probleemloos nemen. Maar niet leuke grappen in een romantische komedie zijn een doodzonde. Een van de allerergste flauwiteiten in een veel te indrukwekkende reeks is toch wel als Anna met haar dure schoenen met hoge hakken in een koeienvlaai stapt als ze een kudde koeien van de weg heeft weten te verjagen, zodat zij en Declan weer verder kunnen rijden. En Declan had haar nog zo gewaarschuwd.

Zoals gezegd, Amy Adams heeft iets ongrijpbaars waardoor je tegen alle irritatie in met haar meeleeft, ze is gewoon te aardig om dat niet te doen. En Matthew Goode worstelt zich dapper door het suffe scenario heen met een wel heel raar Iers accent, net zoals Adam Scott nog iets weet te maken van zijn kleine rol als de gladde vriend die emotionele diepgang mist. Maar verder valt er weinig eer te behalen aan deze mislukte romantische komedie. Misschien dat het Ierse Verkeersbureau nog iets kan doen met de werkelijk adembenemende beelden van het landschap, het is te hopen, dan heeft deze exercitie nog enige zin gehad.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 8 juli 2010