Leave the World Behind (2023)

Recensie Leave the World Behind CinemagazineRegie: Sam Esmail | 138 minuten | drama, thriller | Acteurs: Julia Roberts, Mahershala Ali, Ethan Hawke, Myha’la, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza, Vanessa Aspillaga, Josh Drennen, Erica Cho, Orli Gottesman

Van regisseur Sam Esmail komt ‘Leave The World Behind’. Geheel in lijn met de trend van de laatste tijd komt deze Netflix-titel met grote namen. In dit geval Julia Roberts, Mahershala Ali en Ethan Hawke. A-listers zijn niet altijd een succes gebleken voor exclusives van het streaming platform, maar in dit geval is het een uiterst geslaagde combinatie.

Amanda en Clay Sandford (Julia Roberts en Ethan Hawke) gaan met hun kinderen een weekend weg naar een grote villa, gelegen aan een bos. Het huis ligt nét iets te ver buiten de bewoonde wereld en dat gaat niet helpen in de loop van het verhaal, dat al tijdens de eerste nacht van het verblijf begint te rollen. Eigenaar G.H. Scott (Mahershala Ali) staat met zijn dochter Ruth (Myha’la) op de stoep om te melden dat hij daar moet overnachten, omdat de stroom onderweg is uitgevallen. Vanaf dit punt ontwikkelt zich een rampscenario. Technologie die niet meer werkt, de consequenties daarvan voor het gezin en de aanwezigheid van G.H, waarbij het direct zeer de vraag is of hij wel helemaal te vertrouwen is. Om dit alles nog wat ingewikkelder te maken begint de dochter allerlei vreemde dingen te zien in het bos.

De start is al goed, met ouderwetse begintitels. Tegenwoordig zie je het eigenlijk alleen nog bij James Bond, maar ook hier zijn ze dus aanwezig, in een stijl die zeer doet denken aan de ontwerpen die Saul Bass voor Hitchcock-films maakte. Een ideale manier om een voorproefje te krijgen van de sfeer die je als kijker te wachten staat. In dit geval is dat een behoorlijke donkere, met een wat somber vooruitzicht op de toekomst van de wereld. Iets wat niet helemaal een verrassing is, als je weet dat regisseur Sam Esmail ook de maker is van “Mr. Robot”.

Het camerawerk is fantastisch. Gedurende ‘Leave The World Behind’ wordt er continu gewerkt met draaiende shots. Hierdoor lijkt het alsof iemand niet gewoon over de vloer loopt, maar over de zijmuur, zoals dat ook in bijvoorbeeld ‘2001: A Space Oddyssey’ wordt gedaan. De positionering van de acteurs is effectief, waardoor je als kijker steeds op behoorlijk indringende wijze verbonden bent met het lot van de hoofdrolspelers. Iets wat nog wel eens mist bij apocalyptische verhalen op een wat grotere schaal.

Er zijn een paar kleine minpunten in de vorm van de muziek en de speelduur. Die laatste is wat aan de lange kant. Er is iets te zeggen voor een mogelijke verhoging van de impact op de kijker als – spannende – dingen nét wat langer duren dan nodig is, maar toch voelt het alsof er een half uur te veel is. De muziek werkt vaak goed, maar is soms te obligaat in wat het wil bereiken. Bijvoorbeeld door hele duistere akkoorden als er iets ergs gaat gebeuren. Dit is iets wat wel werkt, maar soms een beetje voelt als de verschijning van een bad-guy in een oude tekenfilm.

Los van de muggenzifterij over de muziek en de lengte is ‘Leave The World Behind’ een absolute aanrader. Naast degelijk acteerwerk en mooie visuals, geeft het ook nog behoorlijk wat filosofische stof tot nadenken.

Gijsbert Ambachtsheer

VOD-release: 8 december 2023 (Netflix)