Legally Blonde (2001)

Regie: Robert Luketic | 96 minuten | komedie | Acteurs: Reese Witherspoon, Luke Wilson, Selma Blair, Matthew Davis, Victor Garber, Jennifer Coolidge, Holland Taylor, Ali Larter, Jessica Cauffiel, Alanna Ubach

Met zijn filmdebuut ‘Legally Blonde’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Amanda Brown, zette Robert Luketic heel Amerika, en zeker ook Nederland, op zijn kop. Een filmproductie die niet meer dan 20 miljoen dollar kostte, haalde onverwacht ruim het vijfvoudige binnen aan opbrengst. Naast de perfecte dag, National Blonde Day, waarop de film is uitgebracht, is het succes vooral aan Reese Witherspoon (‘Cruel Intentions’, ‘American Psycho’) te danken, die met haar natuurlijke goudblonde haarkleur de rol van Elle Woods vervult. Niet veel actrices zijn in staat in één personage twee uitersten van eigenschappen, dom en intelligent, zo geloofwaardig neer te zetten als Reese. Deze blonde godin, destijds amper een kwart eeuw oud, getrouwd en moeder van een dochtertje, is een waar genot om naar te kijken. Met haar humor, naïviteit en perfecte uiterlijke vertoning, krijgt ze het voor elkaar om zowel de mannelijke als vrouwelijke harten voor zich te winnen.

‘Legally Blonde’ is een film over een in roze gehulde blondine Elle, die na gedumpt te zijn door haar vriendje Warner (Matthew Davis), het zat is om als dom blondje door het leven te gaan. Ze besluit de wereld, en haar ex, te laten zien dat ze meer is dan een barbiepop en gaat studeren aan Harvard. Hoewel het studentenleven niet bepaald het luxeleventje is dat ze in Los Angeles was gewend, slaat Elle zich er voortreffelijk doorheen. Ze ontwikkelt zich van dom blondje tot intelligente vrouw en krijgt zelfs de kans de bekende advocaat Callahan (Victor Garber) bij te staan in een rechtszaak tegen een dieetgoeroe, die verdacht wordt van moord op haar oudere man.

Ondanks dat de film geen hoogstandje is, je de grappen ver van tevoren ziet aankomen en er zeker geen ingewikkelde verhaallijn in voorkomt, is het toch een genot om naar te kijken. Deze ‘Clueless’ (Alicia Silverstone) in een nieuw jasje is dan ook heerlijk wegkijken op een regenachtige zondagmiddag met een zak chips op de bank.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 8 november 2001