Legend (2015)

Regie: Brian Helgeland | 131 minuten | biografie, misdaad, thriller | Acteurs: Tom Hardy, Christopher Eccleston, Emily Browning, Tara Egerton, Colin Morgan, Mel Raido, Millie Brady, Chris Mason, Sam Spruell, Martin McCreadie, Shane Attwooll, David Thewlis, Chazz Palminteri, Duffy, Charley Palmer Rothwell

De meest beroemde gangsters zoals Al Capone en John Dillinger mogen dan uit Amerika komen, maar gedurende de swinging sixties in Londen stond de term gangster synoniem aan de Kray Twins. Deze misdadige tweelingbroers droegen een bepaalde glamour met zich mee vanwege hun nachtclubs maar naarmate de tijd vorderde werd er ook steeds meer gefluisterd over hun ultragewelddadige criminele activiteiten.

‘Legend’ is overigens niet de eerste film over Reggie en Ronald Kray, deze eer ging naar ‘The Krays’ (1990) met de Spandau Ballet-broers Gary en Martin Kemp in de hoofdrollen. In ‘Legend’ worden beide rollen gespeeld door Tom Hardy, die hier dus een dubbelrol vervuld. De regie ligt in handen van Brian Helgeland, bekend van ‘Payback’ en ‘A Knight’s Tale’.

Gedurende de jaren zestig lijkt bijna alles mogelijk in Londen. Zo lukt het voormalig bokser Reggie Kray (Tom Hardy) om zijn tweelingbroer Ronald (wederom Tom Hardy) op vrij dubieuze wijze vrij te krijgen uit een TBS kliniek. Zodra de broers zijn verenigd begint hun missie om over de onderwereld van Londen te regeren. De onvoorspelbare psychische gesteldheid van Ronald en de tumultueuze relatie van Reggie met Frances (Emily Browning) maken dit nog een aardige opgave. Op de hielen gezeten door Scotland Yard agent “Nipper” (Christopher Ecclestone) beginnen zij klein met het overnemen van een nachtclub. Hun ambities zijn torenhoog maar zoals wel vaker komt hoogmoed voor de val.

Grootste trekker van ‘Legend’ is toch wel Tom Hardy die voor de zoveelste keer in zijn acteercarrière weer een magistrale performance neerzet. De kleine nuances die hij de onvoorspelbare Ronald en charmante Reggie weet mee te geven maken dit tot een gedenkwaardig optreden. De dialogen doen hem ook niet tekort, zoals wanneer hij als Ronald uit de doeken mag doen wat het verschil is tussen een homo en een “fag” of mag uitweiden over zijn seksuele voorkeur. Een heftige cafégevecht die zich afspeelt halverwege de film zal de meeste kijkers ook wel bijblijven, al is het alleen al vanwege het creatieve bloedvergieten.

Waar Martin Scorsese het maken van gangsterfilms inmiddels heeft verheven tot een kunst, schort het Helgeland nog weleens aan het definiëren van richting en toon. De grote centrale rol van Emily Browning als Frances zorgt er mede voor dat het soms meer als een soap aanvoelt dan een als een gangster biopic. De spanningsboog is hierdoor, voornamelijk richting het einde, ook niet altijd even strak. Waar het ‘Legend’ beter af gaat is de styling en cinematografie. De swingende jaren zestig van Londen worden uiterst sfeervol weergegeven en de film voelt ook echt Brits aan in plaats van een interpretatie.

Ondanks wat problemen heeft regisseur Helgeland met hier een vermakelijke film over de legendarische Londense gangsters afgeleverd. Het is vooral aan Tom Hardy te danken dat ‘Legend’ naar een hoger niveau getild wordt.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 21 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 8 juni 2016