Legend of the Millennium Dragon – Onigamiden (2011)

Regie: Hirotsugu Kawasaki | 94 minuten | animatie, avontuur, fantasie | Originele stemmencast: Ryuji Aigase, Satomi Ishihara, Kentarô Itô, Yasuyuki Kase, Sôsuke Komori, Takashi Kondô, Shotaro Morikubo, Shidô Nakamura, Akio Nojima, Kensho Ono, Shunsuke Sakuya, Masaaki Tsukada, Kanako Tôjo

Regisseur Hirotsugu Kawasaki heeft in het verleden al bewezen dat hij spectaculaire actiefilms kan inblikken. Het in 1998 uitgekomen ‘Spriggan’ was een opwindende tekenfilm die qua actie niet onderdeed voor grote Hollywood-blockbusters. Helaas stelde de film verhaaltechnisch niet veel voor. Heeft de cineast van zijn fouten geleerd en is ‘Legend of the Millenium Dragon’ beter?

In ‘Legend of the Millenium Dragon’ draait het om Jun. Een ogenschijnlijk doodnormale tiener met een saai, maar vertrouwd leven. Het bestaan van de scholier wordt flink op zijn kop gezet als Jun door middel van magie naar middeleeuws Japan wordt geteleporteerd. Daar ziet men hem als een messias, een strijder die de kwade oni (geesten) kan verdrijven.

Kawasaki slaagt er opnieuw niet in om een boeiend verhaal te vertellen. Jun is een apathisch joch waarmee je je niet wilt – of kunt – identificeren. Uiteraard blijkt hij tegen het einde van de film wel een held te zijn en komt alles goed, maar het personage mist een eigen identiteit. Ook de animatie stelt teleur. De manier waarop de oni zijn vormgegeven is geweldig. De monsters ogen krasserig en gevaarlijk. Ze vallen op in een sober geanimeerde wereld. Gezichten missen echter detail en ogen kinderlijk. Als je deze film ziet, verwacht je niet dat hier de man achter het gedetailleerde en vrij realistisch ogende ‘Spriggan’ aan het werk is.

Qua actie valt er echter weinig te klagen, want Kawasaki brengt het spektakel overzichtelijk in beeld. De gevechten zitten vol vaart en zien er flitsend uit. Helaas wordt er niet zo vaak geknokt als je zou willen. Daarnaast is de soundtrack ook niet zo sterk, zodat de film nergens zo meeslepend wordt als je zou verwachten. Neemt niet weg dat dit een bij vlagen indrukwekkende anime is die ook voor een wat jonger publiek geschikt is. Verwacht niet het niveau van Studio Ghibli, maar een onderhoudende film kun je wel verwachten.