Legion (2010)

Regie: Scott Stewart | 104 minuten | actie, horror, thriller, fantasie | Acteurs: Paul Bettany, Lucas Black, Tyrese Gibson, Adrianne Palicki, Charles S. Dutton, Kevin Durand, Jon Tenney, Willa Holland, Kate Walsh, Dennis Quaid, Jeanette Miller, Cameron Harlow, Doug Jones, Josh Stamberg, Yancey Arias

In ‘Legion’ vindt God het na eeuwen vol haat, oorlog en geweld weer eens tijd om flink de bezem door zijn creatie te halen. Dat doet hij dit keer door engelen naar de aarde te sturen die bezit nemen van normale mensen en hen veranderen in zombieachtige moordmachines. Een groepje overlevenden verschanst zich in een wegrestaurant dat – hoe duidelijk wil je het hebben – Paradise Falls heet en tracht de aanval af te slaan. Zij worden daarin bijgestaan door aartsengel Michael (Paul Bettany), die van mening is dat de hemelse vader iets te hard van stapel is gelopen. Er zit namelijk wel degelijk goedheid in de mens, vindt Michael, getuige de vriendelijke automonteur Jeep (Lucas Black) en de hoogzwangere serveerster Charlie (Adrianne Palicki), die de redding van de mensheid in zich draagt.

Origineel is het concept van ‘Legion’ absoluut, maar het roept wel de nodige vragen op. Waarom gedraagt God zich als een Bond-schurk en kiest hij zo’n omslachtige methode om de mensheid te straffen? Wat is er mis met een ouderwetse zondvloed? Waarom stuurt God zijn gevleugelde knokploeg af op Charlie’s ongeboren vrucht en als het kind niet door hem is uitverkoren, door wie dan wel? Laten we het er op houden dat ‘Legion’ niet uitblinkt in logica, maar daar is het regisseur Scott Stewart ook niet om te doen. Hoewel het verhaal diepgang suggereert, is het niet meer dan een kapstok voor een barrage aan vuurgevechten. Als opstandige engel heeft Michael zijn bijzondere krachten namelijk moeten inleveren en is hij net als ieder ander gedwongen zich te bedienen van ordinair Amerikaans wapentuig.

Het is jammer dat ‘Legion’ zijn kruit al zo snel verschiet. Aanvankelijk verwent Stewart zijn kijkers met effectieve horrormomenten en paar memorabele engerds (waaronder een uiterst buigzame ijscoman en een oud vrouwtje met een looprekje), maar als die eenmaal aan flarden zijn geschoten verzandt de film al snel in clichés die verraden dat de regisseur een religieuze versie van ‘The Terminator’ heeft willen maken. Hoe stoer Paul Bettany er ook uitziet met een automatisch wapen, het geratel van kogels gaat vervelen op den duur, net als de filosofische bespiegelingen over het belang van hoop, geloof en liefde. Die vreedzame boodschap verhoudt zich slecht tot het geweld in de film. Als je één conclusie kunt trekken uit ‘Legion’, dan is het dat hoop niet genoeg is. Wat de mensheid uiteindelijk redt is hoop, geloof en een kofferbak vol machinegeweren.

Paula Koopmans