Lego DC Comics Super Heroes: Justice League – Cosmic Clash (2016)

Regie: Rick Morales | 75 minuten | animatie, actie, avontuur | Originele stemmencast: Troy Baker, Nolan North, Grey Griffin, Kari Wahlgren, Phil LaMarr, Yuri Lowenthal, James Arnold Taylor, Khary Payton, Phil Morris, Josh Keaton, Jessica DiCicco, Andy Milder, Jason Spisak

Een groepje aliens is een onschuldig balspelletje aan het spelen, wanneer ze aangevallen worden. Hun planeet Earatavixlu wordt met een krimpstraal verkleind en in een flesje gestopt. Een verwoed verzamelaar van planeten is van mening dat hij de wezens een gunst bewijst; immers is hun planeet nu voor altijd geconserveerd. Maar door zijn eigen onhandigheid is de planeet niet meer in uitstekende staat en nu moet hij op zoek naar een andere planeet, die op de plank tussen planeet Dzizz en planeet Eberth kan. Zou ‘earth’ in aanmerking komen?

In ‘Lego DC Comics Super Heroes: Justice League – Cosmic Clash’ krijgt de Justice League (bestaande uit Batman, Superman, Wonder Woman, The Flash, Green Lantern en Cyborg) nadat Batman ze betrapt heeft op het spelen van verstoppertje, te maken met een oude bekende van Superman, Brainiac, de hiervoor genoemde verzamelaar. Het is aan de Justice League om zijn plannetje om de aarde aan zijn collectie toe te voegen te dwarsbomen. Daar lijkt de Justice League even in te slagen, met dank aan de krachten van Superman, tot Brainiac onverwacht nog een trucje achter de hand heeft: hij stuurt Superman, Green Lantern en Wonder Woman naar verschillende perioden in de tijd. De Batmobile wordt geconverteerd tot tijdmachine en met behulp van de razendsnelle The Flash probeert Batman zijn collega’s – of zijn het stiekem toch ook zijn vrienden? – terug te krijgen.

Wanneer je fan bent van de eerdere ‘Lego DC Comics’ films, kun je ’Cosmic Clash’ zonder risico toevoegen aan je verzameling. Het is meer van hetzelfde, niet beter, niet slechter. De referenties naar bijvoorbeeld ‘Back to the Future’ zijn leuk (en meteen een goede reden om je kinderen met die films kennis te laten maken). Het is ook grappig dat Supergirl haar opwachting maakt in deze film, al kun je haar als superheld nog niet echt serieus nemen. Maar gezien de overdreven karikaturaal neergezette personages (de kenmerken van de superhelden zijn sterk uitvergroot) die deze Lego-films nu eenmaal kenmerken, past dat, eh ja, zoals Legosteentjes op elkaar passen. Het gekibbel tussen de superhelden (vooral Batman is op dreef) is vaak komisch en de cartoonachtige actie is prima te volgen voor de jongste kijkers. Leuke film, die je gerust meerdere keren kunt zien.

‘Lego DC Comics Super Heroes: Justice League – Cosmic Clash’ verschijnt maandag 14 maart 2016 op DVD.