Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League (2015)

Regie: Brandon Vietti | 47 minuten | animatie, actie, science fiction, fantasie | Originele stemmencast: Diedrich Bader, Troy Baker, John DiMaggio, Tom Kenny, Phil Morris, Nolan North, Khary Payton, Kevin Michael Richardson, James Arnold Taylor, Tony Todd, Kari Wahlgren, April Winchell

Supermans kloon Bizarro, ooit gecreëerd door Lex Luthor door een dupliceerstraal, is in alles Supermans tegenpool. Hoewel hij het goed bedoelt, doet hij altijd het tegenovergestelde van wat goed is. Als je tegen hem zegt: “Zet dat ding neer”, gooit ie het juist in de lucht. Omdat Superman het nu wel gehad heeft met de chaos die Bizarro veroorzaakt, plus het feit dat hij min of meer verantwoordelijk gehouden wordt voor zijn destructieve ‘tweelingbroer’, besluit hij hem naar een andere planeet te brengen, Bizarroworld. Het duurt een jaar voor we Bizarro terug zien…

‘Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League’ is een korte animatiefilm van Warner Bros. Animation. Als je van dat bedrijf alleen ‘The Lego Movie’ kent, mag je je verwachtingen voor deze film wel wat naar beneden schroeven. Maar zelfs als je de Star Wars Lego films tot je favorieten rekent, zal deze puur voor kinderen bedoelde prent wel wat tegenvallen. Het verhaal van ‘Justice League vs. Bizarro League’ is weinig inventief, kent slechts een paar grappen (waarbij de meeste ook nog gerecycled zijn uit eerdere films) en is te langdradig. En dat versus uit de titel hoef je ook al niet te letterlijk te nemen, want na een korte schermutseling werken de twee groepen juist samen om het tegen een grotere, gemeenschappelijke vijand op te nemen.

Er zijn echter ook wel pluspunten. De film ziet er goed uit (te vergelijken met de scènes uit de games) en blijft het DC universum trouw. Er is een lawine aan personages, leuk ter introductie voor de jonge kijkers. Hoewel het verhaal vooral draait om Batman, Superman, Green Arrow, Cyborg en Wonder Woman en hun Bizarro-varianten, komen ook Gorilla Grodd, Giganta, Penguin, Deathstroke, Captain Cold, Plastic Man, Hawkman en The Flash even langs. Overzichtelijker wordt het er niet van, maar ach, ze zijn maar even in beeld. Het gemopper van Batman tegen Superman, die hij nog altijd niet vertrouwt, vormt een leuke rode draad. ‘Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League’ zal voornamelijk de jongste kijkers aanspreken, maar er is geen al te grote kans dat ie vaak op herhaling gaat.

‘Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League’ verschijnt woensdag 11 februari 2015 op DVD.