Lego DC Super Hero Girls: Brain Drain (2017)

Recensie Lego DC Superhero Girls Brain Drain CinemagazineRegie: Todd Grimes | 72 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: Anais Fairweather, Grey DeLisle, Ashlyn Nicole Selich, Stephanie Sheh, Tara Strong, Teala Dunn, Romi Dames, Greg Cipes, Jennifer Hale, Josh Keaton, Tom Kenny, Rachael MacFarlane, Mona Marshall, Khary Payton, Yvette Nicole Brown, Hynden Walch

Lego heeft inmiddels een vast plekje weten te bemachtigen in het geanimeerde filmuniversum. Vooral de samenwerking met DC heeft al geresulteerd in een behoorlijk aantal prenten waarin diverse bekende en minder bekende superhelden, superheldinnen en superschurken hun opwachting maken als Legopoppetjes. In ‘Super Hero Girls: Brain Drain’ is de hoofdrol weggelegd voor tienerversies van de DC-iconen Supergirl, Wonder Woman en Batgirl. De drie heldinnen blijken plots een deel van hun geheugen kwijt te zijn. Zo weten ze bijvoorbeeld niet meer dat ze een toets hebben gemaakt. Daarna worden ze beschuldigd van allerlei misdragingen waar ze helemaal geen weet van hebben. Wat is er aan de hand? Dan vinden de Super Hero Girls uit dat hun dromen in werkelijkheid geen dromen waren en dat ze te maken hebben met een bijzondere diamant die herinneringen opzuigt. Wie zit hier achter en waarom?

‘Lego DC Super Hero Girls’ is een vlotte, fris aandoende film die qua verhaal en karakterontwikkeling behoorlijk rechttoe-rechtaan verloopt. Het tempo ligt vrij hoog. De actiescènes en grappen worden namelijk in een rap tempo op de kijker afgevuurd. De actiesequenties zien er in de regel goed en behoorlijk gelikt uit, waardoor grote delen van de film lekker wegkijken. Bovendien krijgen alle superheldinnen de mogelijkheid om hun speciale krachten en vaardigheden te etaleren. Sommige scènes lijken echter wel wat lang uitgerekt te worden om het dunne verhaaltje net wat meer gewicht en lengte mee te geven en de speelduur van de film te verlengen. Die aanpak doet soms wat geforceerd aan. Het jongere publiek zal hier niet zo veel last van hebben, maar volwassen kijkers en bepaalde tieners zullen dit gebrek aan substantie wel herkennen.

Op visueel vlak is ‘Lego DC Super Hero Girls’ een kleurrijk geheel. Soms komen de budgettaire beperkingen wel aan het licht in de vorm van wat minder overtuigende, enigszins goedkoop ogende animatie-effecten. De stemmenacteurs kwijten zich aardig van hun taak en doen – op enkele momenten na die licht over the top zijn – recht aan hun karakters.

Zeker voor wat jongere kijkers is ‘Lego DC Super Hero Girls’ een vermakelijke film. Volwassenen zullen, zeker als hun verwachtingspatroon gebaseerd is op films als ‘The Lego Movie’ of ‘The Lego Batman Movie’, wellicht wat minder onder de indruk zijn van deze animatieprent. Desondanks heeft dit superheldinnenavontuur voldoende leuke momenten om toch een voldoende te scoren.

Frank Heinen

DVD-release: 20 september 2017