Lego Friends – Always Together (2016)

Regie: Phillip Berg, Phuchid Assawamahasakda | 63 minuten| animatie, korte film, familie | Originele stemmencast: Lucia Vecchio, Fiona Perry, Karen Strassman, Michelle Ruff, Elisa Schnebelie, Stephanie Sheb, Bob Buchholz, Stephanie Komure, Bryce Papenbrook, Max Mittleman

Op de DVD ‘Lego Friends – Always Together’ zijn drie korte, ongeveer twintig minuten durende, films uit de reeks over de vijf vriendinnen verzameld. De verhalen spreken jonge kinderen aan die al bekend zijn met de speelgoedvariant, maar een bedrijf als Lego zou niet zo geslaagd zijn als het de “Lego Friends” films ook niet zou inzetten als reclamemateriaal. Het zal niet verbazen dat de films in dat opzicht meer geslaagd zijn dan als cultureel verantwoord kijkvoer. Kinderen zullen zich vast geïnspireerd zien door de uiteenlopende verhalen om de avonturen na te spelen én er hun eigen draai aan te geven in hun spel.

‘Andrea’s Big Moment’ gaat over een talentenjacht, die georganiseerd wordt door Livi, het grote idool van de meiden. Andrea grijpt als eerste deze kans aan om haar lang gekoesterde droom om door te breken als zangeres uit te laten komen. Maar ook de andere vriendinnen zien wel iets in een deelname. Mia wil een optreden verzorgen met haar puppy’s, Olivia wil laten zien wat de door haar gemaakte robot allemaal kan en Emma wil iets schilderen. Stephanies grootste passie ligt bij bakken, dus maakt zij cupcakes voor de jury. Maar is dat genoeg om de talentenjacht te winnen? Voor wie Lego Friends: Girlz 4 Life’, dat in Nederland eerder in 2016 uitkwam op DVD, heeft gezien, is dit een beetje een vreemd verhaal. De meiden hebben immers in die film niet alleen al kennis gemaakt met Livi, maar leerden daar ook wat de keerzijde is van roem. Weinig verrassend filmpje, dat kleine fans van The Voice Kids en dergelijke echter wel zal bekoren.

‘Kate’s Island’ is al een verbetering ten opzichte van het eerste filmpje. Olivia heeft haar vriendinnen uitgenodigd om mee te gaan op wetenschapskamp. Op een prachtig eiland wordt van de vriendinnen en de overige studenten verwacht dat ze allerlei wetenschappelijke onderzoekjes doen. Voor stenenliefhebber Olivia hemel op aarde, de andere meiden houden zich meer bezig met Mia en haar nieuwe vriendin Kate, een meisje waarvan zij geen hoogte kunnen krijgen. Heeft het iets te maken met de legende van de pirate Kate? ‘Kate’s Island’ is een verhaal waarin vriendschap, trouw, wetenschap en mysterie samenvloeien. Hoewel je ook in dit filmpje de uitkomst makkelijk kunt voorspellen, zit het verhaal iets origineler in elkaar en is het altijd een pre dat de exacte vakken wat extra aandacht krijgen.

‘The Grand Hotel’ is het laatste filmpje. Andrea’s tante heeft een prachtig hotel gekocht, en Andrea laat het trots aan haar vriendinnen zien. Maar nog voor de meiden het ontbijt op hebben, krijgt Andrea’s tante een telefoontje, dat haar dochter een ski-ongeluk heeft gekregen. Het is niet ernstig, maar ze moet er wél heen. Wanneer Stephanie beweert dat de Lego Friends dan wel het hotel kunnen runnen, heeft ze aanvankelijk haar bedenkingen, maar Stephanie is zo enthousiast en vastberaden, dat ze instemt. En Andrea’s grootmoeder is er immers ook om de receptie te bemannen en een oogje in het zeil te houden. En er zijn immers nauwelijks gasten dit weekend? Natuurlijk heeft tante haar hielen nog niet gelicht of er stapt een buslading gasten binnen. Hoe krijgen de meiden dit zonder ervaring, maar vol goede bedoelingen, voor elkaar? ‘The Grand Hotel’ is natuurlijk ook erg voorspelbaar. Bijna alles loopt in de soep, maar door toeval of inventiviteit komt alles op het eind toch goed.

De collectie ‘Lego Friends – Always Together’ is een aardige toevoeging in het rijtje Lego-films. Deze richt zich natuurlijk primair op meisjes, maar ook onder jongens zullen de avonturen van de vriendinnen aansluiting vinden. De animatie springt er nergens bovenuit, de meisjes zijn qua uiterlijkheden bijna geheel inwisselbaar, alleen hun kapsels en kleur ogen variëren. Zelfs de hondjes lijken allemaal op elkaar, net of er maar één ras is. Er spreekt uit alles dat het een melkkoe is, de verhalen zijn niet bovenmatig goed uitgewerkt, de muziek is eenvoudig en de humor is flauw. Maar voor de doelgroep maakt dat eigenlijk helemaal niet uit.

‘Lego Friends – Always Together’ verschijnt woensdag 6 juli 2016 op DVD.