LEGO Ninjago: Masters of Spinjitzu – Day of the Departed (2016)

Regie: Peter Hausner | 44 minuten | animatie, actie, korte film | Originele stemmencast: Vincent Tong, Kelly Metzger, Michael Adamthwaite, Kirby Morrow, Brent Miller, Jillian Michaels, Paul Dobson, Kathleen Barr, Ian James Corlett, Michael Daingerfield, Brian Dobson, Michael Dobson, Michael Donovan, Andrew Francis, Jennifer Hayward, Michael Kopsa, Alan Marriott, Colin Murdock, Richard Newman

’LEGO Ninjago: Masters of Spinjitzu: Day of the Departed’ speelt zich af tussen seizoen 6 en seizoen 7 van de populaire LEGO Ninjago reeks, die in 2011 van start ging. Voorkennis is wel handig, omdat de personages sinds dat eerste seizoen een behoorlijke ontwikkeling hebben doorgemaakt (niet zozeer in hun karakter, als wel hun uiterlijke vorm). De film is – net als de serie – vooral bestemd voor kinderen tussen de zes en elf, maar schaam je niet als je daarbuiten valt en de lotgevallen van de Ninja’s graag volgt, ‘LEGO Ninjago’ is, net als het speelgoed waarop het gebaseerd is, stiekem ook best leuk voor volwassenen.

Voor wie ze niet kent een korte introductie: Jay, Zane, Kai en Cole zijn de eerste vier ninja’s, later komen Lloyd en Kais ontvoerde zus Nya er bij. De ninja’s worden getraind door master Wu om hun spinjitzu (een martial arts techniek) te ontdekken. Naarmate de serie vordert, komen ze in steeds vreemdere situaties terecht, waarin zowel de kijker als de ninja’s zelf hun krachten en tekortkomingen leren kennen.

De in de filmtitel genoemde dag van de overledenen is een dag om de doden te herdenken en je familie te eren. Master Wu gaat met zijn vijf leerlingen naar het Ninjago Museum of History, omdat daar een zaal is geopend waar – heel toevallig – alle slechteriken die door onze helden in eerdere seizoenen zijn verslagen als levensgrote standbeelden staan. Cole, in seizoen 5 veranderd in een geest door toedoen van Master Yang, ziet in een vitrine een wapen voor een schilderij van Master Yang, maar als hij ernaar vraagt, blijkt niemand hem te kunnen horen. Zijn ze hem vergeten?

Het blijkt een truc van Master Yang, die snode plannen heeft gedurende deze feestelijkheden, die ook nog eens samen blijken te vallen met een zeldzame maansverduistering. Cole komt terecht in Yangs tempel, en de andere vijanden van de ninja’s komen tot leven. Elk van hen kiest een ninja om te verslaan. Alleen zo kunnen zij voorgoed blijven leven. Wat volgt is een razendvlug gemonteerde actiefilm, waarin alle ninja’s, master Wu incluis, het op moeten nemen tegen een vijand. (Flauwe) humor en coole gevechten gaan hierbij hand in hand.

‘LEGO Ninjago: Masters of Spinjitzu: Day of the Departed’ is als een lange aflevering van de serie. Er zitten tenenkrommende momenten in (die met de zingende Royal Blacksmiths bijvoorbeeld), maar jonge Lego-fans zullen smullen van de actiescènes en de tot leven gekomen voertuigen. Het is makkelijk voor te stellen dat de avonturen later liggend op de grond nagespeeld zullen worden. Voor trouwe fans van de serie is het natuurlijk leuk om alle slechteriken bij elkaar te zien, maar meestal is hun rol beperkt tot enkele minuten. Deze niet in het Nederlands nagesynchroniseerde (ondertiteling kunnen lezen is dus wel een vereiste) film is een must voor de Ninjago-fans, niet in het minst om de continuïteit van het verhaal te kunnen blijven volgen. Heb je niet zoveel met cartoonachtige actiefilms die voornamelijk op jeugdige kijkers zijn gericht, dan kun je deze met een gerust hart overslaan.

DVD-release: 20 september 2017