Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash (2017)

Recensie Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash CinemagazineRegie: Ethan Spaulding | 73 minuten | animatie, komedie, familie, fantasie, horror | Originele stemmencast: Frank Welker, Kate Micucci, Grey DeLisle, Matthew Lillard, Jeff Bennett, Kate Higgins, Josh Keaton, Tom Kenny, Natalie Lander, Jack McBrayer, Kevin Michael Richardson, Fred Tatasciore, Iqbai Theba, Hynden Walch

De altijd hongerige en goedmoedige dog Scooby-Doo en zijn vrienden Shaggy, Fred, Daphne en Velma van Mystery Inc. zijn al sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw een begrip in tekenfilmland. Behalve in de originele tekenfilmserie, doken de karakters ook al op in diverse langere tekenfilms en speelfilms. In ‘Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash’ wordt de populaire franchise uit de koker van Hanna-Barbera in de vorm van een Lego-animatiefilm gegoten. Geen onlogische zet, want de Lego-films hebben inmiddels een prominente plek verworven binnen het internationale animatie-universum.

In ‘Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash’ reist het team van Mystery Inc. af naar een spetterend strandfeest, de Blowout Beach Bash. Shaggy en Daphne stelen al snel de show en worden gelijk in de armen gesloten door een groot deel van de strandgangers. Het tweetal heeft dan ook zijn zinnen gezet op de titels koning en koningin van de Blowout Beach Bash. Maar het feest wordt verstierd door echte piraten, geestverschijningen die teruggekeerd lijken te zijn uit hun waterige graven. De spookpiraten speuren naar hun verloren schat en dulden daarbij geen inmenging van buitenstaanders.

De vruchtbare samenwerking met comicgigant DC toonde al eerder dat het vertalen van strip- en tekenfilmverhalen naar het Legoformat behoorlijk succesvol kan zijn. ‘Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash’ steekt het vertrouwde Scoobyconcept in een nieuw jasje. Die aanpak werkt op veel fronten best aardig en verfrissend. De verwijzingen naar het originele tekenfilmmateriaal zijn vaak leuk gevonden, terwijl de vertelling goed past in de verhaallijn die de avonturen van Mystery Inc. in de regel volgen. Deze knipoog naar het verleden wordt gecombineerd met de humor en animatietechnieken die kenmerkend zijn voor de nieuwerwetse Lego-films.

Toch komt ‘Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash’ af en toe in een wat ongemakkelijke spagaat terecht. Door de vele knipogen naar het originele Scooby-materiaal, zijn grote delen van de film vooral een feest van herkenning voor volwassen kijkers. Dat zal met name gelden voor de mensen wier jeugd samenviel met de hoogtijdagen van de tekenfilmserie. Anderzijds wordt, soms wat geforceerd, geprobeerd om het verhaal ook toe te snijden op het kinderpubliek van nu. Dat leidt zo nu en dan tot disbalans. Het mysterie dat centraal staat wordt bijvoorbeeld veel gemakkelijker opgelost dan we gewend zijn, terwijl ook de lichtelijk duistere ondertoon en subtiliteit van de tekenfilms in deze Lego-productie vrijwel geheel ontbreken. In plaats daarvan komt een extra lading matig geslaagde grappen. Daarnaast komt het palet aan aandoenlijke en gekke gezichtsuitdrukkingen bij Lego-Scooby minder goed uit de verf dan bij zijn traditioneel getekende evenknie.

‘Lego Scooby-Doo! Blowout Beach Bash’ is zeker geen onaardige prent. De film heeft voldoende vaart en toont zeker ook respect voor het bronmateriaal. Het is alleen een beetje jammer dat de makers wat veel schipperen tussen nostalgie en moderniteit, waardoor de film een eigen smoelwerk mist. Desalniettemin is deze productie zeker een kijkbeurt waard.

Frank Heinen

DVD-release: 20 september 2017