LelleBelle (2010)

Regie: Mischa Kamp | 85 minuten | muziek, komedie, romantiek | Acteurs: Anna Raadsveld, Benja Bruijning, Charlie Dagelet, Tom Van Landuyt, Renée Fokker, Joost Bolt, Isis Cabolet, Roscoe Leijen, Tom Jansen, Maureen Teeuwen

Seks is lekker. Dat is zo ongeveer de boodschap die Belle (Anna Raadsveld) in haar jongvolwassen leventje thuis meekrijgt, maar echt overtuigd is ze niet. Ongemakkelijk zoent ze met haar vriendje Hendrik (Joost Bolt), die in niet mis te verstane bewoordingen aangeeft graag een ‘cadeautje’ terug wil als hij haar een, voor een klassieke muziekkenner als Belle is, waardeloze klassieke CD cadeau doet. Belle houdt de boot af, waarna Hendrik op het eindfeest op school dan maar met haar zus Tara (Isis Cabolet) de bloemetjes buiten zet.

Belle verliest zich volledig in haar ambitie om aangenomen te worden op het conservatorium, en oefent met volle overgave. De auditie gaat echter dramatisch en Belle vangt op dat haar spel nogal ‘frigide’ is. Wanneer ze achter de coulissen ineens iemand achter zich voelt staan, die haar aanraakt, raakt ze in vervoering. Omdat het donker is, weet ze niet wie het is, maar het effect van deze erotische beroering is enorm. Ze keert terug naar het podium en speelt de sterren van de hemel. Jurylid en leraar Vincent (Tom van Landuyt ), van wie ze vermoedt dat hij degene was die haar in extase bracht, geeft haar nog een kans en Belle is tot haar grote verbazing en blijdschap door naar de tweede ronde.

Dat opgewonden gevoel wil Belle graag terug, maar wat ze ook probeert, het lukt niet. Zelfs de ervaren gigolo John (Roscoe Leijen) kan likken wat ie wil, maar opgewonden wordt Belle er niet van. Dus de zo gehoopte uitwerking op haar muziek blijft ook uit… Dankzij hartsvriendin Yuksi (een verrukkelijke Charlie Chan Dagelet) experimenteert Belle nog even verder, maar het loopt allemaal op een catastrofe uit. Dan wordt Belle ook nog verliefd op Jesse (Benja Bruijning), maar ook dat gaat niet zoals ze had gehoopt…

Het vlotte en aanstekelijke scenario van ‘LelleBelle’ is geschreven door Tamara Monzon en Jacqueline Epskamp. Puur als coming of age is het verhaal vaker verteld, maar het script biedt meer dan voldoende ruimte voor scènes waarin vrouwelijk én mannelijk naakt in beeld kan worden gebracht en dat maakt ‘LelleBelle’ net een tikkeltje anders, ondeugender. Belle’s moeder bestiert een soort parenclub, maar hoewel Belle daar zelf niets van moet hebben, manoeuvreren de schrijvers haar later in de film in een klein aantal seksuele voorvallen, waarvan de genoemde gigolo de eerste is.

Daarmee is deze Telefilm niet bestemd voor kijkers voor wie beelden van geslachtsdelen en penetratie niet per se hoeven. Overigens doet ‘LelleBelle’ eerder Europees dan typisch Nederlands aan, want ondanks de redelijke hoeveelheid seks in de film blijven platvloerse dialogen uit en dat is een sterke zet. Wel zijn de gebeurtenissen soms wat te vergezocht -af en toe twijfel je zelfs of het gefriemel in het donker niet slechts in Belle’s hoofd gebeurt – maar als kijker blijf je toch hopen op dat onvermijdelijke happy end. De expressieve (en dappere!) cast en het grappige verhaal, dat in wezen gewoon een romantische komedie is, maakt ‘LelleBelle’ tot een geslaagde Telefilm.

‘LelleBelle’ verschijnt vrijdag 21 januari 2011 op DVD.