Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events (2004)

Regie: Brad Silberling | 108 minuten | komedie, familie, avontuur, fantasie | Acteurs: Jim Carrey, Meryl Streep, Jude Law, Emily Browning, Liam Aiken, Kara Hofman, Shelby Hoffman, Timothy Spall, Billy Connely, Luis Guzmán, Jennifer Coolidge, Jane Adams, Craig Ferguson, Jamie Harris

Alhoewel het verhaal van de film weinig overeenkomsten kent, is het moeilijk ‘Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events’ niet te vergelijken met de Harry Potter films. Simpelweg omdat de film ook is afgeleid van een (in ieder geval in Amerika) populaire boekenserie en kinderen niet een kinderachtig verhaal voorschotelt. Daarom is de film voor ouders net zo goed geschikt als voor hun tienerkinderen.

Lemony Snicket’s kent een sfeer die Tim Burton zo’n beetje heeft uitgevonden. Regisseur Brad Silberling gebruikte dat al licht in Casper, maar hij had goed door dat deze sfeer ook prima past bij de onfortuinlijke gebeurtenissen die de kinderen overkomen in deze film. Er vallen zelfs doden. In tegenstelling tot de meeste films van de laatste tijd wordt gelukkig niet overduidelijk in beeld gebracht hoe deze mensen om hun leven komen.

Kindster Emily Browning (Violet Baudelaire) heeft geen moeite met al die sterfgevallen. Ze heeft eerder in films als ‘Ghost Ship’ en ‘Darkness Falls’ opgetreden. Ze krijgt de smaak te pakken en redt zich prima tussen de grotere namen in deze film. Jim Carrey bijvoorbeeld, die Eddie Murphy half nadoet door meerdere rollen te spelen. Maar dan wel zo dat je hem blijft herkennen als Graaf Olaf. De bochten waarin hij zich heeft moeten wringen om dat klaar te spelen zal hem een paar bezoekjes aan de psycholoog hebben gekost.

Ook Liam Aiken (Klaus Baudelaire) laat zich niet uit de weg slaan door de Hollywoodsterren. Hij heeft eerder de zoon van Tom Hanks mogen spelen in ‘Road to Perdition’. Hij durft dan ook prima een grote mond op te zetten tegen Meryl Streep die als paranoïde tante toegeeft niet meer een jonge deerne te zijn.

Grote sterren ten spijt (zelfs een cameo van Dustin Hoffman) de leukste rol wordt gespeeld door de jongste acteurs van de cast: tweeling Kara en Shelby Hoffman. Zoals het ook ging met de Olsen tweeling, mochten zij om de beurt de rol van de baby neerzetten. In ‘Full House’ moest de baby alleen lief zijn. In deze film heeft ze ook nog eens de beste tekst.

Naast de grandioze opmerkingen die baby Sunny soms maakt, komt ook Graaf Olaf regelmatig komisch uit de hoek. Hier en daar zullen deze voor de jonge kijkers onbegrijpelijk zijn, maar nooit storend. Kinderen zien een sprookje, volwassenen een komedie met een groot budget. De grimmige film kent meer dan genoeg vrolijke noten om hem toch redelijk licht te ervaren. Maar verwacht geen film over een blije elf.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 23 december 2004