Les amants criminels – Criminal Lovers (1999)

Regie: Francois Ozon | 96 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Natacha Régnier, Jérémie Renier, Miki Manojlovic, Salim Kechiouche, Yasmine Belmadi, Bernard Maume, Jean-Louis Debard, Catherine Vierne, Marielle Coubaillon, Olivier Papot, Gil Demurger, Agnès Accaria, Ranzi Adjeri, Brigitte Albuquerque, Martihino Albuquerque

‘Les amants criminels’ oftewel ‘Criminal Lovers’ is een film van de hand van François Ozon, bekend van de Franse topper ‘8 Femmes’. Deze productie is jammer genoeg een stuk minder leuk om naar te kijken – het heeft zo zijn momenten, maar het grootste deel van de tijd ontbreekt er iets. Iets spannends, sprookjesachtigs, humor – iets wat in zijn latere werk wel naar boven komt.

In ‘Les amants criminels’ zitten verschillende verwijzingen naar jeugdfantasieën. Het verhaal van Alice en Luc in het bos doet sterk denken aan een horrorversie van Hans en Grietje. De naam Alice doet natuurlijk denken aan “Alice’s Adventures in Wonderland”, evenals de konijnen. In “Alice’s Adventures in Wonderland” stond het konijn voor nieuwsgierigheid maar in deze film lijken ze verwisselbaar voor mensen. Alles wat hen overkomt, gebeurt op een zeker moment ook met een van de personages. Kortom, sprookjes all over the place, en een avontuur: dat is het zeker wel. Hoewel de twee jongeren volwassen misdaden begaan – moord en diefstal – blijven ze ergens nog kinderlijk naïef.

Natacha Régnier komt de eer toe om de niet heel sympathieke rol van Alice te mogen spelen. Zij verleidt Luc (Jérémie Renier) om de knappe Saïd (Salim Kechiouche) te vermoorden, de reden daarvan wordt pas later duidelijk. Wanneer ze op de vlucht slaan en het lichaam verstoppen in het bos, lopen ze de bosjesman zonder naam (Miki Manojlovic) tegen het lijf. Deze sluit ze á la de heks uit ‘Hans en Grietje’ op en laat de twee nare dingen ondergaan. De destijds zevenentwintigjarige Natacha Régnier zet haar rol goed neer en is zeer overtuigend als tiener. Alice is een beetje de spil van het verhaal – zonder haar immers was er helemaal niks te vertellen – en draagt de film goed. Ook Manojlovic als de naargeestige en enge bosjesman is overtuigend. Jérémie heeft duidelijk nog minder ervaring, maar is dan ook nog erg jong in vergelijking met de tien jaar oudere Natacha.

De behoorlijk expliciete seksscènes, het vele geweld en een beetje kannibalisme maken dat de film niet geschikt is voor elke kijker en slechts door beperkte groep gewaardeerd zal worden. Desondanks deze grafische beelden blijkt er toch een heel verhaal achter de schokmomenten te zitten. Het ontdekken van je seksuele voorkeuren misschien, en het feit dat misdaad niet loont en je er zeker niet gemakkelijk mee wegkomt. Maar daarvoor moet je wel door het bos heenkijken. ‘Les amants criminels’ is geen film om van te houden, maar zet je wel aan het denken.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 23 november 2000