Les amours d’Anaïs (2021)
Regie: Charline Bourgeois-Tacquet | 98 minuten | komedie, drama | Acteurs: Anaïs Demoustier, Valeria Bruni Tedeschi, Denis Podalydès, Jean-Charles Clichet, Xavier Guelfi, Christophe Montenez, Anne Canovas, Bruno Todeschini, Annie Mercier, Grégoire Oestermann, Marie-Armelle Deguy, Sabrina Delarue, Seong-Young Kim, Estelle Cheon, Cédric Le Roy, Patrick Perreaux, Grégory Servant, Eric Hervé, Christèle Guery
‘Les amours d’Anaïs’ begint met een jonge vrouw (Demoustier) die sympathie probeert op te roepen bij de kijker. In huis kleedt ze zich om, terwijl ze tegen een oudere huisgenoot tettert over falen in de liefde. Het ziet er iets te gescript uit. Demoustier kunnen we kennen als de tiener Eva uit Haneke’s ‘Le temps du loup’ (2003); ook speelde zij de hoofdrol in het meer recente Ozon-tussendoortje ‘Une nouvelle amie’.
Deze film dan maar: grotestadsliefde en een dertiger die nog steeds single is, begrijpelijk. Maar het gefladder van de postpuberale Anaïs irriteert als de keuzestress van millennials. Misschien worden we zelf oud, wie weet. Deze jonge vrouw weet het allemaal niet en blijft maar rennen; niet zoals Lola rent, maar op de vlucht voor serieuze levenskeuzes. Tegelijkertijd horen we haar aardig te vinden.
Anaïs ontmoet een nieuwe man. Deze Daniel (Podalydès) is getrouwd met de schrijfster Emilie (Bruni Tedeschi). Buitenechtelijke liefde schept vaak een band tussen de seksegenoten, rien de nouveau; meer dan dat: Anaïs is bovengemiddeld gefascineerd door de oudere Emilie – al is dat in eerste instantie uit jaloezie. Alsof bindingsangst nog niet genoeg is.
Daniel is niet zo goed in bed, en verontschuldigt zich door te zeggen dat hij nooit eerder een jonge minnares heeft gehad. Anaïs laat alles goedgemutst van zich afglijden, en nog steeds vinden we haar niet aardig, terwijl de makers het zo graag willen. Wellicht hebben wij geen zin in clichés over ‘marriage à la mode Française’, maar dat moet voor Franse filmliefhebbers nog erger zijn.
Misschien wil regisseur Bourgeois-Tacquet dat wij Anaïs irritant vinden en heeft zij plannen met ons. Dat blijkt uiteindelijk niet zo te zijn. De ontmoetingen van Anaïs en Emilie tillen de film evenmin uit de fladderzone, het is een poging; het acteerwerk is degelijk, maar het blijft behelpen met de diepgang in deze zomerjurkjesamourette.
Jan-Kees Verschuure
Waardering: 2.5
Bioscooprelease: 16 juni 2022