Les chatouilles (2018)

Recensie Les chatouilles CinemagazineRegie: Andréa Bescond, Eric Métayer | 98 minuten | drama | Acteurs: Andréa Bescond, Karin Viard, Clovis Cornillac, Pierre Deladonchamps, Grégory Montel, Carole Frank, Gringe, Ariane Ascaride, Cyrille Mairesse, Léonie Simaga, Bénédicte Cerruti, Marie-Christine Orry, Jade Phan-Gia, Benjamin Dur, Valentin Pinette

Weinig tijd om Odette te leren kennen. Dat kenmerkt het begin van ‘Les chatouilles’. Een achtjarig meisje krijgt te maken met een handtastelijke huisvriend (Pierre Deladonchamps). De kijker krijgt dat meteen voor de kiezen. Dan schakelen we over naar de volwassen Odette, ontwapenend gespeeld door regisseur Andréa Bescond. Odette heeft moeite met het serieuze bestaan, dat zij zowel professioneel als privé in een roes doorbrengt als danseres en seksverslaafde babbelkous. Vreemd levendig is deze film. De boodschap wordt erin geramd, maar iets neemt je voor ‘Les chatouilles’ en het hoofdpersonage in. En dat is: authenticiteit.

Of Odette nu haar zoveelste vriendje aan haar ouders voorstelt, dokter dan wel pizzakoerier, of zij danst in een reclamespot voor een verzekeraar, haar wens tot ontsnapping is levensecht. De film heeft een hoog tempo, zelfs in de dramatische momenten, en dat lijkt een bewuste keuze. Odette snelt zich door het leven heen en dat doet de film ook. De kijker wordt daardoor niet echt diep geraakt, maar juist het vermogen tot creatieve destructie ontroert. Dit is een eerlijke film over seksueel misbruik. Niet over de psychologische achtergronden, maar over de directe gevolgen in de levensloop van het slachtoffer.

Odette bindt zich moeilijk. En dat is geen kwestie van eeuwig timide zwijgen, zoals vaker. Odette’s statusbewuste moeder (Karin Viard) zit niet te wachten op de uiteindelijke outing van haar dochter, en laat dat duidelijk weten. Scènes bij de psycholoog ontaarden door het manipulatieve gedrag van Odette; flashbacks naar de kindertijd en een goede casting aarden de kijker dan weer, statisch geworden van het hoge tempo als hij is. Dan was het drammerige begin geeneens zo’n verkeerde keuze; al zal ‘Les chatouilles’ door de directheid en dramatiek niet bij iedereen in de smaak vallen, Bescond doet een goede poging tot helen.

Jan-Kees Verschuure

DVD-release: 15 maart 2019
VOD-release: 11 juni 2020