Les chevaux de Dieu (2012)

Regie: Nabil Ayouch | 115 minuten | drama | Acteurs: Abdelhakim Rachi, Abdelilah Rachid, Hamza Souidek, Ahmed El Idrissi Amrani, Mohammed Taleb, Rabii Tadlaoui

Er zijn maar weinig films die terrorisme vanuit een niet-westers perspectief belichten. ‘Paradise Now’ (Hany Abu-Assad, 2005) is een eerder voorbeeld waarin de levens van zelfmoordterroristen centraal staan. ‘Les chevaux de Dieu’ probeert de bomaanslagen die in 2003 plaatsvonden in Marokko vanaf de andere kant te bekijken. Regisseur Nabil Ayouch heeft dan ook de benadering van Mahi Binedine’s boek ‘Les étoiles de Sidi Moumen’ (‘De sterren van Sidi Moumen’) gebruikt voor deze film.

‘Les chevaux de Dieu’ (‘De paarden van God’) gaat over twee broers; de 10-jarige Yachine (Abdelhakim Rachid) en de 13-jarige Hamid (Abdelilah Rachid). Zij wonen met hun ouders en autistische broer in de sloppenwijken van Sidi Moumen in Casablanca, Marokko. Hamid beschermt zijn broertje te allen tijde en zorgt voor het gezin waar hij kan. Yachine kijkt erg tegen hem op. Wanneer zij ouder zijn, en Hamid zich vooral bezighoudt met criminele zaken, belandt deze van de ene op de andere dag in de gevangenis. Als hij na twee jaar terugkomt, blijkt hij te zijn veranderd in een radicale moslim.

‘Les chevaux de Dieu’ gaat niet zozeer over de aanslagen zelf. Het laat vooral het leven in de sloppenwijken zien: de oorsprong van de ellende. De uitzichtloosheid die men hier ervaart. Alcoholisme, criminaliteit, corruptie en seksueel misbruik zijn hier aan de orde van de dag. Ze hebben werkelijk niets te verliezen en daardoor vormen deze kansarme jongeren de ideale doelgroep voor de extremisten.

‘Les chevaux de Dieu’ bouwt langzaam op. En dat moet ook wel; de gebeurtenissen zijn belangrijk om te begrijpen wat hen er uiteindelijk toe aanzet om de stap naar de extreem-islamitische ‘broederschap’ te maken. Het moment waarop Hamid als islamitische extremist terugkomt uit de gevangenis, de gebeurtenis die het leven van de jongens drastisch verandert, vindt bijvoorbeeld pas halverwege de film plaats. Hiervóór is het vooral een weergave van het leven in de sloppenwijken. De ontzetting die je daardoor aan het einde van de film voelt is daardoor des te groter.

De  onalledaagse thema’s en de ontwikkelingen (of beter gezegd; het gebrek hieraan) voorafgaand aan het terrorisme maken van deze ‘ver van m’n bed-show’ zeker iets speciaals. Realisme voert de boventoon, en niet zozeer spanning en sensatie zoals we van veel mainstream films gewend zijn. Men heeft, zelf als westerse kijker, met name medelijden met deze jongens, en keurt het niet zozeer af. En dat is wat ‘Les chevaux de Dieu’ zo bijzonder maakt.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 2 mei 2013
DVD-release: 26 augustus 2013