Les fils du vent – The Great Challenge (2004)

Regie: Julien Seri | 90 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Williams Belle, Chua Belle Dinh, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain N’Guba-Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piemontesi, Elodie Yung, Santi Sudaros, Burt Kwouk, Ian Kay, Charles Jarman, Gary Stoner

De film ‘Les fils du vent’, die buiten Frankrijk de alternatieve titel ‘The Great Challenge’ heeft gekregen, bevat een onduidelijk en ietwat slap verhaal. Onduidelijk, omdat het zonder een korte synopsis vooraf onmogelijk is te achterhalen wat de groep Franse atleten naar Bangkok brengt. Ook is niet duidelijk welke groepen of personen nou precies tegenover elkaar staan. Het verhaal is niet erg sterk, omdat de personages niet zijn uitgewerkt, de verhaallijn van de gestolen rode draak dood loopt en de scene waarin de kleinzoon een hele reis aflegt om zijn overleden opa op te zoeken niets te maken heeft met de rest van het verhaal.

Gelukkig is een goed verhaal geen primaire vereiste voor een goede actiefilm, waardoor deze film niet slecht hoeft te worden beoordeeld en zelfs als goed kan worden bestempeld. Een juiste keuze voor de cinematografie heeft gezorgd voor veel snelheid in de film en de filmmuziek, verzorgd door Christian Henson, zorgt door de combinatie van Europese en Aziatische muziekstijlen voor een juiste sfeer. De oorspronkelijke titel ‘Les fils du vent’ betekent letterlijk ‘Kinderen van de Wind’ en deze titel is zeer terecht gekozen. De acteurs lijken zich namelijk inderdaad voort te bewegen door de wind bij het uitvoeren van hun spongen en vechtkusten. De actiescènes zijn hierdoor een genot om naar te kijken; de acrobatische sprongen en vechtkunsten stralen geen harde actie uit, maar eerder beheersing en rust, net als de wind. De Engelse titel ‘The Great Challenge’ is misleidend te noemen, omdat er geen echte ‘uitdaging’ in de film is te bespeuren. Men verwacht hierdoor een compleet andere film dan men te zien krijgt.

Voor het verhaal is deze film dus geen ‘must’ om te zien, maar binnen het genre van de actiefilm is ‘The Great Challenge’ wel de moeite waard om te zien, vanwege de vernieuwende en spectaculaire bewegingstechnieken.

Josine van Gils

Bioscooprelease: 12 augustus 2004