Les grandes vacances (1967)

Regie: Jean Girault | 84 minuten | komedie  | Acteurs: Louis de Funès, Ferdy Mayne, Martine Kelly, François Leccia, Olivier De Funès, Claude Gensac, Maurice Risch, Jacques Dynam, Dominique Davray, Mario David, Jean St. Clair, Christiane Muller, Denise Provence, François Girault, Silvia Dionisio, René Bouloc, Jean-Pierre Bertrand, Jacques Dublin, Dominique Maurin, Guy Grosso, Carlo Nell, Daniel Bellus, Max Montavon, Robert Destain, Jacques Famery

De Funès bundelt voor ‘Les grandes vacances’ weer eens de krachten met regisseur Jean Girault, met wie hij verschillende films in de succesvolle “Gendarme”-reeks had gemaakt en nog zou maken. Het gevolg is een vlotte, en vaak hectische klucht vol met fysieke komedie, persoonsverwisselingen en achtervolgingen. De plot zelf is niet bijster interessant en het wordt soms ietwat chaotisch, maar de komedie werkt meestal goed en de sfeer is aangenaam Frans.

De Funès speelt weer zijn typische, neurotische personage die probeert de goede orde te bewaren maar hierin jammerlijk faalt en hopeloos achter de feiten aanloopt. En rijdt, en vliegt, en vaart, en galoppeert… Het lijkt wel een triatlon waar Charles Bosquier (De Funès) mee bezig is. Of een uit de kluiten gewassen aflevering van “Te land, ter zee, en in de lucht”. Of ‘North by Northwest’ als slapstick-komedie. Hoe dan ook: de film is een vermakelijke ratatouille van komische situaties.

De scheurpartijen met klassieke Franse auto’s zijn al reden genoeg om deze film te kijken. Het is zowel grappig als opwindend om Charles in zijn prachtige Citroën DS zijn zoon en de Engelse studente in een kleine Renault 5 achterna te zien zitten; door het park, door steegjes tegen het verkeer in, en alles met vol gas. En doordat de film soms versneld afgespeeld wordt, wordt het allemaal nog manischer.

Hoewel ‘Les grandes vacances’ in het midden wat inzakt en de scènes met alleen de jongeren weinig interessant zijn, heeft de film leuke terugkerende grappen (zoals Charles die iedereen aan tafel naar bed stuurt, ongeacht de tijd) en sluit de film af met een spetterende finale waarin De Funès helemaal los kan gaan. Kort na elkaar zit hij dan in een auto, op een boot, in een vliegtuig, aan een parapente-scherm, en in een paard en wagen. En begeleid door opgewekte muziek die nog uren na de film in je hoofd blijft zitten. ‘Les grandes vacances’ is een sympathieke, kluchtige komedie met De Funès in topvorm.

‘Les grandes vacances’ verschijnt op donderdag 23 februari 2012 op DVD (Louis de Funès box) én donderdag 16 oktober 2014  in de Louis de Funès – Best of – Limited Edition DVD-box.