Les intranquilles (2021)

Recensie Les intranquilles CinemagazineRegie: Joachim Lafosse | 114 minuten | drama | Acteurs: Leïla Bekhti, Damien Bonnard, Gabriel Merz Chammah, Patrick Descamps, Jules Waringo, Alexandre Gavras, Joël Delsaut, Colette Kieffer, Léo Delsaut, Dani Iffard-Stettner, Larisa Faber, Ulysse Moreau, Elsa Rauchs

Damien Bonnard is Frankrijks nieuwe ‘chou chou’ (lieveling) in de filmhuizen. Uiteraard bestaan die laatste niet in het Land van Marianne – de Fransman kent natuurlijk alleen kwaliteitsfilms, begrijpt u wel. Bonnard is een aandachttrekker in de beste zin van het woord; in films als ‘Rester vertical’ en ‘J’accuse’ kan hij een minder begrijpelijke of saaie scène met gemak interessant maken.

Dat doet hij ook in ‘Les intranquilles’, als bipolaire kunstenaar met gezinsproblemen. Alhoewel, overacteren ligt op de loer, en zelfs een zekere stereotypering van het probleem. De film is een aaneenschakeling van hyperactieve episoden van Damien, terwijl vrouw Leïla (Bekhti) de boel probeert te sussen of bezorgd kijkt. Is het scenario van ‘Les intranquilles’ niet meer geschikt voor toneel, denk je dan?

Als een en ander te lang in cirkels blijft draaien gaat het irriteren, al wordt de stoornis met overgave door Bonnard verbeeld. Echter: Damien die ’s nachts een brommer repareert, Damien die slingerend, tegenliggers ontwijkend zijn zoontje Amine naar school brengt; Damien die een bakkerswinkel leeg koopt om de klas van Amine te trakteren: als er niet daadwerkelijk iets gebeurt en Leïla hobbelt er steeds achteraan is het onvoldoende.

De film wordt gered door de respectvolle voordracht – ook door die van Bekhti, die ingetogen speelt om Bonnard te laten schitteren. Wat de Belgische regisseur Lafosse (‘A perdre la raison’) precies wil met het ellenlang contrasteren van beide echtelieden in vergelijkbare situaties is onduidelijk. Hij putte uit de eigen jeugd voor het maken van deze film: Lafosse de mens is Amine.

Lafosse meldt dat hij deze film zonder psychoanalyse niet had kunnen maken. Persoonlijke ervaringen leveren echter niet per definitie een betere film op, Lafosse heeft met Bonnard wel de juiste hoofdrolspeler gecast. O, en als u twijfelt over de voornamen van de acteurs: besloten is de hoofdrolspelers dezelfde naam te geven in de film, volgens Lafosse op initiatief van henzelf.

Jan-Kees Verschuure

DVD-release: 4 februari 2022
Bioscooprelease: 11 augustus 2022