Les neiges du Kilimandjaro (2011)

Regie: Robert Guédiguian | 97 minuten | drama | Acteurs: Arian Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Marilyne Canto, Grégoire Leprince-Ringuet, Anaïs Demoustier, Adrien Jolivet, Robinson Stévenin, Karole Rocher, Julie_Marie Parmentier, Pierre Niney, Yann Loubatière, Jean-Baptiste Fonck, Emilie Piponnier, Raphaël Hidrot, Anthony Decadi, Frédérique Bonnal

‘Les neiges du Kilimandjaro’ speelt zich af in het havengebied van het oude Marseille en houdt het midden tussen een sympathieke mengeling van een optimistische feelgood film en een licht sociaal drama met sentimentele ondertoon. Het verhaal is geïnspireerd op het gedicht ‘Les pauvres gens’ van Victor Hugo.

Michel (Jean-Pierre Darroussin) en Marie-Claire (Ariane Ascaride) zijn in de vijftig en al vele jaren gelukkig getrouwd. Michel werkt in de haven, is daar ook vertegenwoordiger van een communistische vakbond met de uit zo’n functie voortvloeiende privileges. Marie-Claire heeft een klein baantje in de thuiszorg. Als het in het bedrijf waar Michel werkt slecht gaat en er mensen ontslagen moeten worden, spreekt Michel af dat er geloot gaat worden en doet uit solidariteit – omdat dat als één van zijn bestuurdersprivileges niet hoeft – ook zijn eigen naam bij de lootjes. Omdat hij zijn eigen naam trekt, is ook hij een van de twintig dokwerkers die ontslagen worden.

Michel ziet het allemaal niet zo somber in en vult zijn werkloze leven in met oppassen op de kleinkinderen en het helpen bij de inrichting van het huis van zijn dochter en schoonzoon. Zijn ex-collega’s hebben geld voor hem opgehaald en bieden hem bij een afscheidsfeestje een geldbedrag aan en ook tickets voor een reis naar de befaamde Kilimandjaro (Tanzania). Dit cadeau zal zijn leven echter drastisch wijzigen. Rampspoed voor hem en zijn familie volgt. Bij een kaartavondje thuis met zwager Raoul (Gérard Meylan) en schoonzus Denise (Marilyne Canto) worden zij gewelddadig overvallen en dit laat diepe sporen na. De overvallers wisten dat zij geld in huis hadden en moeten dus in de kring van bekenden gezocht worden. Door stom toeval ontdekt Michel een spoor dat via kinderen naar een ex-collega leidt. Als deze wordt gearresteerd komt een moralistisch denkproces op gang waarin wraakgevoelens en vragen centraal staan als “is de dader misschien zelf ook slachtoffer”, “maak ik met mijn wraaklust andere onschuldigen ook tot slachtoffer”, “hoe hanteer ik die gevoelens” en vooral “hoe verwerk ik dit en ga ik verder met mijn leven?” De ontwikkelingen en de latere gebeurtenissen vormen de basis voor heftige discussies in de familie.

Het verhaal van ‘Les neiges du Kilimandjaro’ heeft een wat prekerige ondertoon, maar door de sympathie voor de twee goedwillende hoofdpersonen gaat de manifest aanwezige sentimentaliteit niet overheersen. De soundtrack lijkt weinig op zijn plaats en levert geen noemenswaardige bijdrage. Het spel van de gelouterde Jean-Pierre Darroussin en Ariane Ascaride, evenals dat van de overige acteurs, is overtuigend en houdt in samenhang met het typisch Zuid Franse sfeertje van lekker eten en drinken het minder overtuigende en tamelijk stichtelijke scenario overeind. Naast de genoemde punten van kritiek is ‘Les neiges du Kilimandjaro’ bovenal een warmbloedige, sympathieke feelgood film voor een zwoele zomeravond.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 26 juli 2012
DVD-release: 5 november 2012