Les petits mouchoirs (2010)

Regie: Guillaume Canet | 148 minuten | drama | Acteurs: François Cluzet, Marion Cotillard, Benoît Magimel, Gilles Lellouche, Jean Dujardin, Laurent Lafitte, Valérie Bonneton, Pascale Arbillot, Joël Dupuch, Anne Marivin, Louise Monot, Hocine Mérabet, Mathieu Chedid, Maxim Nucci, Néo Broca, Marc Mairé, Jeanne Dupuch, Mado Mérabet, Nikita Lespinasse

Met ‘Les petits mouchoirs’ (in het Engels vertaald naar ‘Little White Lies’) maakt Guillame Canet een ensemblefilm die is geïnspireerd is door de Amerikaanse klassieker ‘The Big Chill’ uit 1983 die onder andere de doorbraak van Kevin Kline betekende. ‘Les petits mouchoirs’ gaat over een groep vrienden en hun onderlinge relaties. Wanneer één van hen een ernstig ongeluk krijgt laten zij allemaal de schijn die zij jarenlang hebben opgehouden langzaam varen, zij houden op met liegen tegen zichzelf en tegen elkaar. Dit leidt tot een vakantie die een stuk heftiger verloopt dan voorgaande jaren.

In de openingsscène zien wij Ludo laveloos uit de kroeg komen om vervolgens na een duizelingwekkende rit op zijn scooter nagenoeg te pletter worden gereden door een vrachtwagen. In het ziekenhuis maken wij kennis met zijn vrienden die hem daar komen bezoeken. Eenmaal buiten bespreken zij of zij zoals zij van plan waren op vakantie gaan naar het vakantiehuisje van Max en zijn vrouw Vero, zoals zij elk jaar doen of dat zij in Parijs moeten blijven om Ludo te steunen. Er wordt uiteindelijk tot een compromis besloten, zij gaan slechts twee weken weg om Ludo de tijd geven om te herstellen waarna zij weer allemaal bij hem op bezoek kunnen gaan.

En zo wordt de kijker mee op vakantie genomen met de avontuurlijke Marie (Marion Cotillard) die last heeft van bindingsangst, de acteur en vrouwenversierder Eric (Gilles Lellouche), een eigenschap die hem parten speelt aangezien hij een relatie heeft, de trouwe Antoine (Laurent Lafitte), die zijn ex-vriendin maar niet kan loslaten en de explosieve restaurateur Max (François Cluzet), die van slag is door een bekentenis die zijn goede vriend fysiotherapeut Vincent (Benôit Magimel) hem net voordat zij op vakantie gaan doet. Tijdens deze twee weken komen alle spanningen die de vrienden de afgelopen jaren hebben opgespaard en binnengehouden naar boven, wat leidt tot emotionele maar ook hilarische uitbarstingen.

‘Les petits mouchoirs’ is met 148 minuten een lange zit, maar verveelt ondanks de lengte geen moment. Het ongeluk aan het begin zet de kijker meteen op scherp. En dankzij de interessante personages en het weliswaar eenvoudige maar niettemin boeiende verhaal blijf je van begin tot einde helemaal in de film zitten. Er wordt door alle betrokkenen geweldig geacteerd. Marion Cotillard (‘La vie en rose’, ‘Inception’) laat zien waarom zij een Oscarwinnares is, wat een geweldige actrice is zij toch! Maar ook al haar tegenspelers waaronder Benôit Magimel (‘La pianiste’) spelen de sterren van de hemel. Canet, die ook het script schreef voor deze film heeft personages gecreëerd die niet alleen vermakelijk zijn om naar te kijken, maar die ook altijd geloofwaardig zijn omdat Canet niet bang is om ook hun minder mooie eigenschappen in beeld te brengen. Daarbij durft de regisseur de diepte in te gaan maar wordt de film nergens zwaarmoedig, omdat de zware momenten in balans zijn met de luchtigere scènes. Je gaat als kijker deel uit willen maken van deze vreemde vriendengroep. Dat zij toch zomaar op vakantie gaan terwijl een van hen in de kreukels ligt maakt hen misschien op papier niet echt sympathieke mensen, maar je gaat naarmate je de personages beter leert kennen toch echt van hen houden.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 13 januari 2011