Les petits ruisseaux (2010)

Regie: Pascal Rabaté | 94 minuten | drama | Acteurs: Philippe Nahon, Daniel Prévost, Bulle Ogier, Julie-Marie Parmentier, Hélène Vincent, Bruno Lochet, Charles Schneider, Vincent Martin, Joël Lefrançois, Philippe Rigot, Sören Prévost, Cédric Vieira, David Salles, Amandine Chauveau, Nathalie Blanc, Étienne Ménard, Patrick Cosnet, Sébastien Autret, Marie-Cécile De Lumbee, Franck Fortuna, Jean-Mickaël Fortuna, Christophe Hamon, Paulette Juhel, Aristide Poupin, Claudine Lacroitz, Olivier Afonso

Van strip naar film blijkt een kleine stap in ‘Les petits ruisseaux’. Pascal Rabaté besloot zijn potloden, gum en puntenslijper voorlopig in de kast te laten liggen en ging in op het aanbod de verfilming van zijn succesvolle striproman (‘Een tweede jeugd’ in de Nederlandse vertaling) in goede banen te leiden. Hij blijft daarbij redelijk trouw aan de eerste versie van het verhaal. Voegt de filmbeleving iets toe aan het lieve, droogkomische, stripboek? Zeker weten!

De gezette Edmond en de slanke Émile zijn beiden op leeftijd en alleenstaand. Edmond is jaren geleden gescheiden en Émile rouwt nog altijd om zijn gestorven echtgenote. Vissen is een van hun grootste hobbies en ze brengen dan ook heel wat uurtjes door aan de waterkant. Verder vullen zij hun dagen met kletsen met de dorpsgenoten in het lokale café. Op een dag laat Edmond weten een keertje het vissen over te slaan; hij moet nog wat papierwerk doen voor zijn pensioen. Maar Émile komt al snel achter de ware toedracht van Edmonds afzegging: hij is door een dorpsgenoot gezien met een vrouw!

Edmond blijkt daarna weinig meer nodig te hebben dan een enkele opmerking van zijn vismakker en vertrouwt hem toe dat hij sinds de echtscheiding regelmatig afspreekt met vrouwen, met wie hij dan ook regelmatig de koffer induikt. Ook laat Edmond Émile zijn schilderwerken zien: naaktportretten die hij op inventieve wijze iets extra’s meegeeft. Émile is erg verrast door deze onvoorziene kant van zijn kameraad. Hij kan zich niet voorstellen dat hijzelf ooit nog eens een vrouw in zijn leven zal toelaten, dat zou voelen alsof hij zijn vrouw bedriegt. Maar wanneer Edmond onverwacht komt te overlijden, blijkt het zaadje toch geplant: Émile maakt kennis met Edmonds vriendin Lucie, voelt zich tot haar aangetrokken en zoekt haar steeds vaker op. Dan besluit hij de veiligheid van zijn omgeving te verlaten en maakt hij een roadtrip door de prachtige Loirestreek. De mensen die hij tijdens die reis tegenkomt zullen zijn blik op zijn toekomst beïnvloeden.

‘Les petits ruisseaux’ wordt gedragen door de fantastische Daniel Prévost. Zijn aanvankelijk schuchtere houding wekt veel vertedering op en de acteur weet de ontwikkeling van zijn personage verdienstelijk en geloofwaardig vorm te geven. Daarom is niets wat in deze Franse sfeertekening gebeurt raar of misplaatst, zoals bijvoorbeeld het enorme leeftijdsverschil tussen twee mensen die op het punt staan met elkaar te gaan vrijen. Met veel oog voor detail én gevoel voor humor heeft Rabaté de vertaalslag gemaakt van zijn strip naar het witte doek, waarbij hij overdreven sentimentaliteit vermijdt, maar wel met een enkele scène de kijker diep in het hart weet te raken. Hij zet het leven in een Frans dorpje zo authentiek neer, dat hij daarmee verraadt dat zijn grootste talent ligt in het observeren van mensen, ongeacht hun leeftijd of achtergrond. Toegegeven: van het rustig doorkabbelende verhaal zul je niet stijl achterover slaan, maar de kracht van deze kleine, lieve en oprechte film is diens boodschap dat er veel moois schuilgaat in het bestaan op deze aarde en dat je leven van te voren uitstippelen geen zin heeft. En het is nooit verkeerd om daar aan herinnerd te worden, zeker niet als het op zo’n aantrekkelijke manier gebeurt als hier.

Bioscooprelease: 17 februari 2011