Les poupées russes (2005)

Regie: Cédric Klapisch | 125 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Romain Duris, Kelly Reilly, Audrey Tautou, Cécile De France, Kevin Bishop, Evguenya Obraztsova, Irene Montalà, Gary Love, Lucy Gordon, Aïssa Maïga

Na het succes van ‘L’auberge espagnole’ (2002) heeft regisseur Cédric Klapisch een groot deel van de cast van deze film opnieuw bijeengebracht voor een vervolg. Ditmaal draaien de verwikkelingen niet meer om studenten die een flat delen tijdens een verblijf in het buitenland, maar om jonge volwassenen die voor de keuze komen staan om hun dromen na te jagen of tevreden te zijn met wat ze in het hier en nu bereikt hebben. Opnieuw is de Fransman Xavier (Romain Duris) de hoofdfiguur. Hij lijkt geen van zijn dromen te hebben kunnen waarmaken. Hij is schrijver, maar het succes waarop hij hoopte blijft uit. Ook de ware liefde lijkt ver weg. Kortom, Xavier is gedesillusioneerd en in afwachting van betere tijden.

‘Les Poupées Russes’ is gelukkig ook prima te volgen voor mensen die de voorloper ‘L’auberge espagnole’ niet hebben gezien. Er zijn nauwelijks verwijzingen naar voorgaande gebeurtenissen, en het verhaal kan worden beschouwd als op zichzelf staand. De thema’s die in de film aan de orde komen zijn zeer herkenbaar, vooral de manier waarop de hoofdpersonen stuntelen in hun relaties.

Een minpunt is dat de film net iets te lang duurt. Sommige scènes zijn gewoonweg te langdradig, en het einde van de film komt ongeveer tien minuten te laat. Dit neemt de vaart uit het verhaal, dat verder toch heel aardig in elkaar zit. De dialogen zijn grappig en spitsvondig (zoals bijvoorbeeld in de scène waar Xavier ongevraagd zijn telefoonnummer geeft aan de winkelmedewerkster Kassia en daarbij opmerkt: ‘Als ik jou was, zou ik mij bellen!’), de acteerprestaties goed (met name Romain Duris en Audrey Tautou) en als geheel heeft de film een aanstekelijke charme. Dit laatste wordt ook versterkt door de plaatsen waar de film is opgenomen: Parijs, Londen en Sint-Petersburg. Op de een of andere manier is de crew van ‘Les Poupées Russes’ erin geslaagd in al deze steden de meest pittoreske plekjes te vinden voor de opnames.

Klapisch, die behalve voor de regie ook verantwoordelijk was voor het scenario van deze film, is er erg goed in geslaagd de personages uit ‘L’auberge espagnole’ verder te laten groeien en volwassen te laten worden. Uiteindelijk vinden ze ondanks allerlei tegenslagen allemaal hun plek in deze wereld. In dat opzicht is ‘Les Poupées Russes’ de perfecte ‘feelgood-movie’. Tel daarbij de absurdistische humor en originele invalshoeken op die Klapisch heeft gebruikt, en je hebt de ingrediënten voor een prima film.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 13 oktober 2005