Les souvenirs (2014)

Regie: Jean-Paul Rouve | 96 minuten | komedie, drama | Acteurs: Michel Blanc, Annie Cordy, Mathieu Spinosi, Chantal Lauby, William Lebghil, Flore Bonaventura, Audrey Lamy, Jean-Paul Rouve, Jacques Boudet, Xavier Briere, Yvan Garouel, Daniel Morin, Blanche Gardin, Laurent Cléry, Arthur Benzaquen

Geen hausse, wel opmerkelijk. In de jaren 10 van de 21e eeuw kost het films uit Frankrijk geen enkele moeite om een plaats in de Nederlandse bioscoop te vinden. Een paar succesvolle releases (‘Elle s’appelait Sarah’, ‘Les intouchables’) zullen daar debet aan zijn maar opvallend blijft het wel. Geen reden om te rouwen trouwens, want de Franse cinema is gevarieerd en van behoorlijke kwaliteit. En af en toe verrassend.

Wie de eerste tien minuten van het komisch drama ‘Les souvenirs’ ziet, zal allesbehalve verrast zijn. We maken kennis met een familie (oma, vader, moeder, studerende zoon) die gebukt gaat onder al te menselijk onheil. Oma verliest haar echtgenoot waarna het verzorgingshuis wacht, vader zit in een pensioencrisis, moeder overweegt een scheiding en zoon wil eindelijk een vriendinnetje.

Herkenbare problemen in een herkenbare Parijse setting. Toch wijkt deze film in een aantal opzichten af van het gebruikelijke. Meest opvallend is de lichtvoetigheid waarmee de makers de problemen behandelen. De film ademt de gedachte dat het leven een briesje is tussen geboorte en dood, een briesje dat niet zo moeilijk te doorstaan is. Het is geen ontkenning van de meer pijnlijke kanten van het bestaan, eerder de erkenning dat die pijn uiteindelijk weer verdwijnt, zoals alles. Het enige wat rest is de herinnering.

Bijna net zo opvallend is de verdeling van drama en humor. Die humor komt volledig voor rekening van de bijpersonages. We maken kennis met het bijna uitgemolken karakter van de freaky huisgenoot (deze heet Karim en hij houdt van experimentele cuisine), we ontmoeten een vrouw van een klein toeristisch informatiecentrum die iedere toerist met zelfmoordneigingen een eindje op weg helpt en we zien een hotelmanager die er vreemde opvattingen op nahoudt over literatuur en schrijverschap. Bovendien maken we kennis met het orakel van de snelweg, een tankstationhouder die je van goede raad voorziet zolang je maar een Twix koopt.

Het is al met al goed toeven in het gezelschap van deze doodnormale familie en hun minder normale medemensen. De lichtvoetigheid en geslaagde humor maken ‘Les souvenirs’ nog geen meesterwerk, maar de film weet op een verrassende manier te verrassen (ja, dat kan). Een paar weeïge muzikale intermezzo’s en een enkel karikaturaal personage nemen we dan maar voor lief.

Bioscooprelease: 6 augustus 2015
VOD-release: 7 december 2015
DVD-release: 7 december 2015