Lesser Evil (2006)
Regie: Timothy Bond | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Alison Eastwood, Nels Lennarson, Thea Gill, Artine Brown, Marc Singer, Colin Cunningham, Tahmoh Penikett, Michael Adamthwaite, Judith Berlin, Dean Redman, Shirane Haas, Stephen Huszar, Barry W. Levy, Gerry South, Alejandro Rae, Antony Gavas, Elfina Luk, Dagmar Midcap, Susanna Uchatius
Deze film combineert de elementen van een dramafilm en een thriller. Het drama schuilt hem in het feit dat Karen een gruwelijke verkrachting mee maakt en – uiteraard – veel gevolgen hiervan ervaart in haar dagelijks leven. Haar vriend laat haar in de steek en verder vindt een aantal anderen om haar heen het maar lastig dat ze aandacht en zorg nodig heeft. Het thrillerelement komt tot uitdrukking in de zoektocht naar haar verkrachter, die nog steeds vrij rondloopt en die haar zelfs blijft belagen.
De film is gemaakt voor televisie en vaak houdt dat in dat de kwaliteit minder is dan van een bioscoopfilm. Dat is ook bij ‘Lesser Evil’ het geval. Ondanks dat de acteerprestaties best aardig zijn en ook de beelden snel en modern aandoen, kleeft er op het scherm een indruk dat het niet af is. Tegenwoordig zijn Amerikaanse series met top-producenten ook zo gedetailleerd uitgewerkt, dat dit verhaal daar toch wat mager bij afsteekt. Als kijker zijn we verwend, en daardoor kunnen er irritaties optreden bij de onzorgvuldige, of soms zelf amateuristische beelden van een arrestatie of een sporenonderzoek. Als er dan ook nog zeer opvallend wordt ingezoomd op details, voorwerpen en personen, zodat we als kijker we ons detective kunnen voelen, neemt de spanning eerder af dan dat deze toeneemt. De film heeft niet de spanning van een echte thriller. En voor het dramagedeelte zijn, behalve de rol van Karen, de personages niet voldoende uitgewerkt. De aandacht is daarvoor te weinig bij het slachtoffer en gaat voor een drama teveel uit naar de zoektocht naar een held en het opsporen van een dader. Gelukkig zijn er ook aspecten die de film nog net overeind houden.
De verhaallijnen bijvoorbeeld zijn toch best spannend, en ook vernieuwend. De titel van de film is treffend. Een kroongetuige krijgt de vrijheid, in ruil voor zijn getuigenissen. Maar deze vrijheid ruïneert het leven van een jonge vrouw, Karen, gespeeld door Alison Eastwood. Zij speelt overigens goed, overdrijft nergens haar emoties en wordt daardoor heel echt. Het gaat om haar persoonlijke leed, pijn en verdriet tegenover de mogelijkheid om via de getuigenissen van de dader (de kroongetuige) het leed van andere te besparen. Een ethische vraag waar alle personages in de film verschillend mee omgaan. Een leuke rol is verder weggelegd voor de zakenpartner van Karen, geacteerd door Colin Cunningham. Hij is goed gekozen, grappig en aandoenlijk en zijn personage zet de kijker lange tijd op het verkeerde been. Ook is deze verhaallijn sterk ingezet om de spanning bij het oplossen van de verkrachting te vergroten. Doordat zaken met elkaar zijn verweven, is het slot toch niet geheel voorspelbaar. En dat maakt de film toch nog net een aardige televisiefilm om te bekijken.
Sharon Vonk